7-اسفند-1398, 21:57
(آخرین تغییر در ارسال: 7-اسفند-1398, 22:00 توسط مهدی خسروبیگی.)
(7-اسفند-1398, 14:20)سید رضا حسنی نوشته: 2. درست است که جریان برائت در جایی است که استحقاق عقابی فرض شده باشد، لکن تصریح نشده است که حتما باید استحقاق عقاب در خود ترک مقدمه باشد، وقتی ما می دانیم که با ترک مقدمه ذی المقدمه نیز که واجب بود فوت می شود، بنابراین استحقاق عقاب با واسطه در مقدمه قابل فرض است و بعید نیست که جریان برائت شامل مقام نیز بشود. البته گفتنی است که این فرض جریان برائت در صورت فرض شک در وجوب مقدمه است که در نکته ی اول مورد خدشه قرار گرفت.
بحث در این است که آیا می توان در خود مقدمه برائت را جاری نمود یا نه؟ در این فرض استاد گفته اند جریان اصل برائت مبتنی بر استحقاق عقاب است.
استصحاب را نیز مرحوم آخوند گفته اند معلوم نیست نظر استاد گنجی همین باشد