20-آبان-1399, 20:28
(20-آبان-1399, 00:58)خیشه نوشته: برای واجبات غیری امتثال و عقاب جدایی غیر از ذی المقدمه فرض نمیشود و هیچ اثری ندارد که بخواهد با برائت برداشته شود. مگر بحث را ببرید در نذر
سلام برادر مقدمه چه عقلی و چه نقلی ثقل دارد، یعنی مکلف باید آن را برای ایصال به ذی المقدمه اتیان کند، حال شک داریم که این مقدمه مثلا وجوب شرعی دارد یا نه؟ برائت میگوید که وجوب شرعی ندارد، نتیجه جریان این برائت این است که اگر بعدا کشف خلاف شد و ذی المقدمه به دلیل ترک مقدمه مشکوکه ترک شد، عقابی ندارد، همین کفایت میکند در جریان برائت در مقدمه، بیش از این مقدار از ثقل و عقاب تبعی، دلیلی نداریم، مگر آیه قرآن فرموده که باید دقیقا خود مصب برائت عقاب دار باشد؟ عقاب تبعی نیز کفایت میکند، مالایعلمون اطلاق دارد چرا اطلاق نمیگیرید؟ مطلق ثقل در جریان برائت کفایت میکند، تعجبه که این فرمایش رو چه راحت میپذیرید.