22-ارديبهشت-1399, 14:27
(22-ارديبهشت-1399, 05:13)عرفان عزیزی نوشته: استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: مبنای مرحوم آقای خویی این است که در عناوین مشترک، این عنوان مشترک به صاحب کتاب انصراف دارد.این مبنا بر چند مقدمه مبتنی است:مقدمه ی اول این است که هر کس که صاحب کتاب است، معروف می باشد. این مقدمه صحیح نیست؛ زیرا کتابی که مشهور نیست باعث معروف شدن مولفش نمی شود. مقدمه ی دوم شخصی که صاحب کتاب نیست، معروف نمی باشد. این مقدمه هم صحیح نیست؛ زیرا افراد معروفی بوده اند که صاحب کتاب نبوده اند. شهرت اصحاب معروف امام صادق علیه السلام مثل زراره، محمد بن مسلم، فضیل و ... به خاطر کتاب نیست؛ کتاب داشتن یکی از عوامل اشتهار می باشد.مقدمه ی سوم این است که اطلاق عنوان به خاطر مشهور بودنش بوده است. این مطلب در محل بحث ما صحیح است اما گاهی ممکن است اطلاق عنوان به خاطر ذکر مشخصات راوی در سندهای سابق باشد. محمد بن حکیم خثعمی فقط در یک مورد با قید خثعمی در اسناد آمده است و در سایر موارد بدون اعتماد به سند قبلی به صورت محمد بن حکیم آمده است.98/11/20البته اگر مرحوم خوئی وجهش را همین که استاد گفتند بیان کرده بودند شاید این اشکال ها وارد بود اما شاید وجه انصراف این باشد که موارد متعددی را بررسی کردند دیدند که مراد از عناوین مشترک همان صاحب کتاب است