16-آبان-1399, 16:04
خدمت برادر عزیزی که سه اشکال به فرض مساله داشتید، عرض میشود که اولا اهمیت روشن است زیرا نفس تقدم داشتن یکی از اسباب ترجیح و اهمیت است رجوع کنید به مرجحات. ثانیا بعضی از علمای بزرگ (ظاهرا اقای نائینی الان دقیق در ذهنم نیست) قائل هستند که تزاحم در دو واجب طولی مطرح نیست بلکه در دو واجب عرضی مثل روزه گرفتن و شیر دادن به بچه. ثالثا این که ترتب در واجبات ضمنیه (مرکبات یک واجب) جاری هست یا نه، در اصول مورد بحث قرار گرفته است و خیلی از اصولیون میگویند قاعده اولیه عدم جریان است ولی در بعضی واجبات مانند نماز به دست میاید که با قدرت نداشتن یک واجب ضمنی، امر به کل ساقط نمیشود و بعدش نوبت به بحث از جریان ترتب میرسد خواش میکنم به این ابحاث رجوع کنید تا مساله مقداری روشن شود.