16-آبان-1399, 21:33
(16-آبان-1399, 16:04)خیشه نوشته: خدمت برادر عزیزی که سه اشکال به فرض مساله داشتید، عرض میشود که اولا اهمیت روشن است زیرا نفس تقدم داشتن یکی از اسباب ترجیح و اهمیت است رجوع کنید به مرجحات. ثانیا بعضی از علمای بزرگ (ظاهرا اقای نائینی الان دقیق در ذهنم نیست) قائل هستند که تزاحم در دو واجب طولی مطرح نیست بلکه در دو واجب عرضی مثل روزه گرفتن و شیر دادن به بچه. ثالثا این که ترتب در واجبات ضمنیه (مرکبات یک واجب) جاری هست یا نه، در اصول مورد بحث قرار گرفته است و خیلی از اصولیون میگویند قاعده اولیه عدم جریان است ولی در بعضی واجبات مانند نماز به دست میاید که با قدرت نداشتن یک واجب ضمنی، امر به کل ساقط نمیشود و بعدش نوبت به بحث از جریان ترتب میرسد خواش میکنم به این ابحاث رجوع کنید تا مساله مقداری روشن شود.
سلام خدمت برادر خیشه، پس طبق حرف شما قرائت از رکوع و سجده مهمتر است زیرا مقدم است؛ خواهش میکنم که شما و سایر اصولیون قدری بیشتر دقت کنید که فرض ترتب در جایی است که مکلف ابتدائا عامدا عصیان کرده و حالا بحث میشود که آیا امر مهم زنده میشود یا خیر؟ در حالیکه در بحث ما در فرض عصیان امر به فلان جزء أهم از نماز، دیگر نماز باطل شده و نوبت برای امتثال امر مهم باقی نمیماند. آیا تا کنون شنیده اید که اگر کسی مثلا عمدا حمد را نخواند نمازش صحیح باشد؟ مسئله رو الکی پیچیده ننمایید داداش