امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
احتمال عهد بودن ال در لا ینقض الیقین
#5
(26-آذر-1399, 20:51)عرفان عزیزی نوشته:
(23-آذر-1399, 00:30)خیشه نوشته: استاد از کلام شیخ که در نهایت میگوید مقام و تعلیل و ابدا دلالت بر این دارند که عمومیت فهمیده میشود چیزی نگفت؟ چه اشکالی دارد که به خاطر این سه قرینه ال را به معنای جنس بدانیم. خصوصا بر مبنای مرحوم آخوند که ال اصلا معنا ندارد و از قرائن خارجیه خصوصیات فهمیده میشود.

هیچ کدام از این قرائن ثابت نمی کند که استصحاب به نحو عام در تمام شبهات حکمیه و موضوعیه معتبر است چرا که مقام ضرب القاعده و القانون با این سازگار است که یک عمومیتی در شبهه ی موضوعیه داشته باشد اما در تمام شبهات موضوعیه و کذا حکمیه دلیل ندارد و هم چنین تعلیل. عمومیت تعلیل نسبی است لذا باز در تمام شبهات ثابت نیست و کلمه ی ابدا هم ظرف زمانی است ممکن است معنا این باشد که همیشه در باب برخی شبهات موضوعیه یقین را با شک نقض نکن
لذا اثبات قاعده ای عام بسیار مشکل است خصوصا که محدثین بزرگی مثل کلینی صحاح زراره را نقل نکرده و صدوق فقط در کتاب علل نه فقیه که مصب بحث فقهی است صحیحه ی ثانیه را آورده اینها تردید های بسیار جدی را ایجاد می کند

مقام را هنوز چیزی نگفتید. تناسبات حکم و موضوع. صرف سازگار بودن با شبهات موضوعیه که مانع از عدم جریان استصحاب در شبهات حکمیه نمیشود. مثبتین هستند. تعلیل در این جا تعلیلی است که عقلا ان را قبول دارند و باید مقدار قبول عقلا را برسی کرد نه نسبی بودن علت. عقلا در تمام موارد این تعلیل را جاری مکند. به نظر شما این جمله به چه مقدار ظهور دارد ( یقینت را به شک نقض نکن هیچ وقت در شبهات موضوعیه)!!!!
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: احتمال عهد بودن ال در لا ینقض الیقین - توسط خیشه - 27-آذر-1399, 00:37

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 63 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 88 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 300 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 172 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 179 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 207 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 306 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تمایز معیار بودن عرف با معیار بودن لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب مسعود عطار منش 0 395 4-فروردين-1402, 17:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات مسعود عطار منش 0 197 27-بهمن-1401, 17:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لغو بودن بحث از امکان اخد قصد امر در متعلق امر مسعود عطار منش 0 158 7-بهمن-1401, 19:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان