11-بهمن-1399, 00:10
استاد شبیری به تبع مرحوم آخوند و والد معظمشان دلالت این حدیث بر استصحاب را نپذیرفتند.
در این حدیث امام علیه السلام در پاسخ به سیوال سایل از یوم الشک می فرماید الیقین لا یدخل فیه الشک صم للرویه افطر للرویه.
در این که مراد از یقین در این روایت یقین به حالت سابقه است یا یقین به دخول ماه جدید بحثی صورت گرفته است.
استاد شبیری فرمودند ظاهر این یقین همان یقینی است که در ادامه با تعبیر رویت بدان اشاره شده است بنابراین ظاهر یقین یقین به دخول ماه جدید است نه یقین به حالت سابقه.
در تایید این استظهار می توان به برخی از روایات این باب اشاره کرد که در آن کفته شده رمصان فریضه من فرائض الله است فلا تودوها بالتظنی که ظاهرا مراد از تظنی ظن به دخول ماه جدید است در مقابل یقین به دخول ماه.
در این حدیث امام علیه السلام در پاسخ به سیوال سایل از یوم الشک می فرماید الیقین لا یدخل فیه الشک صم للرویه افطر للرویه.
در این که مراد از یقین در این روایت یقین به حالت سابقه است یا یقین به دخول ماه جدید بحثی صورت گرفته است.
استاد شبیری فرمودند ظاهر این یقین همان یقینی است که در ادامه با تعبیر رویت بدان اشاره شده است بنابراین ظاهر یقین یقین به دخول ماه جدید است نه یقین به حالت سابقه.
در تایید این استظهار می توان به برخی از روایات این باب اشاره کرد که در آن کفته شده رمصان فریضه من فرائض الله است فلا تودوها بالتظنی که ظاهرا مراد از تظنی ظن به دخول ماه جدید است در مقابل یقین به دخول ماه.