27-بهمن-1399, 17:57
اشکال نقضی به حل دور(یعنی اینکه در اخر کلامتان حرف از استحاله زدید جواب نقضی دارد): اشکال دور یک اشکال عقلی است و احکام عقلیه تخصیص پذیر نیستند. در حالیکه در باب نماز قصر و اتمام و اخفات و جهر قرائت مختص به عالمین شده است. پس کشف میشود که یک دور محال با استحاله عقلی نیست و الا نباید تخصیص بردار باشد.
جواب حلی به اشکال دور: به نظر بنده اصلا بحث اختصاص احکام به عالمین و دور در آن فایده ای ندارد زیرا بحث دور نسبت به احکام انشائی است که اصلا احکام انشائی تا زمانی که علم به انها پیدا نشود اثری ندارد. وقتی هم که علم پیدا شد اختصاص احکام به عالمین اشکالی ندارد و دور هم لازم نمیاید. در جمع بین حکم واقعی و ظاهر از کلمات مرحوم اخوند میتوان این مطالب را استفاده کرد.
پس چه احکام به عالمین مختص باشد و چه نباشد اثری ندارد زیرا در مقام انشاء حکم این مطلب مطرح میشود و چیزی که اثر دارد فعلیت احکام است و اختصاص احکام به عالمین اشکالی ندارد. مراجعه کنید به کلمات مرحوم اخوند در بحث جمع بین حکم واقعی و ظاهری
جواب حلی به اشکال دور: به نظر بنده اصلا بحث اختصاص احکام به عالمین و دور در آن فایده ای ندارد زیرا بحث دور نسبت به احکام انشائی است که اصلا احکام انشائی تا زمانی که علم به انها پیدا نشود اثری ندارد. وقتی هم که علم پیدا شد اختصاص احکام به عالمین اشکالی ندارد و دور هم لازم نمیاید. در جمع بین حکم واقعی و ظاهر از کلمات مرحوم اخوند میتوان این مطالب را استفاده کرد.
پس چه احکام به عالمین مختص باشد و چه نباشد اثری ندارد زیرا در مقام انشاء حکم این مطلب مطرح میشود و چیزی که اثر دارد فعلیت احکام است و اختصاص احکام به عالمین اشکالی ندارد. مراجعه کنید به کلمات مرحوم اخوند در بحث جمع بین حکم واقعی و ظاهری