7-خرداد-1400, 18:01
(آخرین تغییر در ارسال: 7-خرداد-1400, 18:02 توسط مسعود عطار منش.)
یک بحث در مورد استصحاب اینست که اگر حال مکلف بگونه ای باشد که لو التفت لشک یعنی بالفعل شک ندارد ولی ر التفات کند شک میکند آیا استصحاب جاری است یا نه؟
استاد در اشکال به جریان استصحاب فرمودند دلیل استصحاب در مقام محرکیت است یعنی مکلف را تحریک می کند به عمل بر طبق حالت سابقه و تحریک صرفا برای شخص ملتفت امکان دارد لذا کسی که فاغل است به دلیل عدم امکان محرکیت مشمول دلیل استصحاب نیست.
اشکال دیگر اینست که ظاهر عناوین ماخوذ در دلیل فعلیت است لذا شخص باید یقین و شک فعلی داشته باشد.
استاد در اشکال به جریان استصحاب فرمودند دلیل استصحاب در مقام محرکیت است یعنی مکلف را تحریک می کند به عمل بر طبق حالت سابقه و تحریک صرفا برای شخص ملتفت امکان دارد لذا کسی که فاغل است به دلیل عدم امکان محرکیت مشمول دلیل استصحاب نیست.
اشکال دیگر اینست که ظاهر عناوین ماخوذ در دلیل فعلیت است لذا شخص باید یقین و شک فعلی داشته باشد.