امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مثبت بودن یا نبودن استصحاب عدم فرد برای اثبات عدم کلی
#1
استاد شبیری می فرمودند:
اگر تمام افراد محقق کلی، با اصل نفی شوند یا برخی بالاصل و برخی بالوجدان نفی شود آیا می توان نفی کلی را نتیجه گرفت یا مثبت است و نمی توان چنین نتیجه ای گرفت؟ بعنوان مثال اگر با استصحاب، نوم و بول و غایط و ریح را نفی کردیم آیا می توان گفت کلی حدث اصغر منتفی است یا کلی حدث جداگانه باید نفی شود؟
استاد در پاسخ به این سوال به چند راه حل اشاره نمودند:
1. نفی افراد نفی کلی را نتیجه می دهد و این تسبب هرچند تسبب عقلی است ولی به جهت شدت ملازمه بین نفی فرد و نفی کلی این ملازمه به عالم ظاهر نیز سرایت نموده و از مستثنیات اصل مثبت است، البته این راه حل در جاییست که اثر برای مطلق الجود کلی باشد نه صرف الوجود کلی.
2. در برخی موارد همانند حدث اصغر، تسبب بین نفی افراد و نفی کلی، تسبب شرعی محسوب می شود چون بیان محققات و افراد حدث به عهده خود شارع است و در نتیجه از امور شرعیه تلقی می شود.
3. راه حل دیگر این است که بگوییم همین افراد موضوع اثر هستند و با نفی افراد دیگر نیازی به نفی کلی نداریم.
پاسخ
#2
نقل قول:بررسى تفاوت استيعاب نكره در سياق امر با سياق نهى:
محقق اصفهانى و نيز محقق خويى بر قاعده عقلى مشاراليها اشكال كرده‌اند و منكر اين مطلب شده‌اند كه وقوع طبيعت در سياق امر با وقوع طبيعت در سياق نفى و نهى از ناحيه لوازم عقلى تفاوت داشته باشد و اينكه مقتضاى حكم عقل در مورد اول تحقق فرد مّا باشد و در مورد دوم انتفاى جميع افراد.
حاصل مناقشه آنان در اين مطلب عقلى اين است كه اين مطلب مبتنى بر تصورى است از كلى كه- در مقابل كلّى «بوعلى سينا»- از آن به كلّى «رجل همدانى» تعبير مى‌شود. در كلّى رجل همدانى نسبت كلّى به افراد، نسبت اب واحد به أبناء است و در كلّى بوعلى سينا نسبت آباء به أبناء. قاعده عقلى مورد ادعا- كه در موارد تعلق نهى و نفى به طبيعت، مفاد نهى و نفى انتفا و انعدام جميع افراد است، به خلاف آنجا كه طبيعت متعلق امر است- مبتنى بر كلّى رجل همدانى است كه نسبت كلى با افراد را نسبت اب واحد به أبناء مى‌داند، لذا انعدام طبيعت را به انعدام «كل» افراد، و وجود طبيعت را به وجود فرد مى‌داند. در حالى كه عدم مضاف به طبيعت، عدم همان حصه از طبيعت است كه در موارد تحقق طيبعت در خارج، تحقق پيدا مى‌كند. بنابراين هرگاه عدم مضاف به طبيعت، عدم مضاف به طبيعت متحقق در فرد واحد بود، عدم چنين طبيعتى مستلزم انعدام طبيعت به جميع افراد نيست، بلكه همان‌گونه كه وجود، مضاف به حصه‌اى از طبيعت است، عدم نيز سعه‌اى بيش از آن حصه ندارد.
محقق اصفهانى مى‌فرمايد:
ان الطبيعة توجد بوجودات متعددة ولكل وجود عدم هو بديله و نقيضه ...
تا آنجا كه مى‌فرمايد:
و لا يعقل ان يلاحظ الوجود المضاف الى الماهية على نحو يتحقق بفردها، ويكون عدمه البديل له بحيث لايكون الا بعدم الماهية بجميع افرادها[1].
استاد شهيد در پاسخ اين دو محقق، شبهه آنان را در اين قرينه عقلى ناشى از خلط بين مسأله فلسفى و مسأله اصولى مى‌دانند؛ زيرا آنچه مورد نظر فيلسوف است، وجود طبيعت در خارج است كه طبيعتاً به دليل تعدد وجود افراد طبيعت، عدم بديل نيز به همان نسبت متحصص مى‌شود؛ لكن آنچه مد نظر اصولى است، مفهوم كلى موجود در ذهن است و در واقع همان است كه متعلّق امر و نهى است. مقتضاى عقلى تعلق امر به اين مفهوم كلى مطلوبيت وجود صرف الطبيعه يا فردمّاست، كما اينكه مقتضاى عقلى تعلق نهى به آن، مطلوبيت انتفاء جميع الافراد است.

https://lib.eshia.ir/12159/2/192
کتاب : اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن    جلد : 2  صفحه : 192
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی واقفی بودن سماعه سید محمد نظام آبادی 0 113 18-آبان-1402, 11:19
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی عملی بودن یا لفظی بودن عفو نبی در غیر موارد نه گانه زکات سید محمد نظام آبادی 0 86 16-آبان-1402, 23:18
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 101 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  زکات در پول و نفی اشکال در مدرکی بودن اجماع و اشکال از جهت عدم تقریر امام سید محمد نظام آبادی 2 174 14-آبان-1402, 23:49
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مراد از شکاک بودن سائل و ارتباط آن با تقیه سید محمد نظام آبادی 0 111 25-مهر-1402, 14:11
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  حقیقی نبودن استغفار معصومین علیهم السلام مسعود عطار منش 0 384 30-مرداد-1401, 06:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت مرجح بودن یا مرجع بودن اصل، در عمل به احد المتعارضین مسعود عطار منش 0 331 18-دي-1400, 13:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم اتحاد قضیه ی متیقنه و مشکوکه در استصحاب عدم ازلی عرفان عزیزی 2 1,230 21-اسفند-1398, 12:44
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  بازگشت استصحاب عدم ازلی به استصحاب کلی قسم سوم! عرفان عزیزی 0 772 8-اسفند-1398, 23:07
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اثبات صحت نسخه به وسیله ی شهادت شیخ طوسی عرفان عزیزی 0 1,081 19-دي-1398, 12:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان