17-شهريور-1401, 09:57
جلسه1 درس اصول مورخ 14/06/1401
اشکالات و اختلافاتی که در مورد استصحاب عدم ازلی وجود دارد بازگشت به این نکته دارد که آیا قضیه سالبه به انتفای موضوع، اعتبار دارد یا نه و قضیه سالبه به انتفای موضوع تنها در مفاد کان ناقصه (اتصاف الموجود) تصویر می شود نه مفاد کان تامه(وجود المتصف) .
بعنوان مثال وقتی دلیلی می گوید زید عالم را اکرام کن و ما نمی دانیم زید عالم است یا نه دو جور استصحاب می توان تصویر کرد:
یک جور این است که وجود موضوع با استصحاب نفی کنیم بگوییم سابسا زید عالم موجود نبود الآن هم موجود نیست که مفاد کان تامه است و به قضیه سالبه به انتفای موضوع باز نمی گردد.
یک جور دیگر این است که بگوییم آن وقتی که زید متولد نشده بود اتصاف به عالمیت هم نداشت الان که موجود شده هنوز اتصاف محقق نشده که مفاد کان نقصه است و به قضیه سالبه به انتفای موضوع باز می گردد و اشکالات استصحاب عدم ازلی مربوط به همین قسم است.
اشکالات و اختلافاتی که در مورد استصحاب عدم ازلی وجود دارد بازگشت به این نکته دارد که آیا قضیه سالبه به انتفای موضوع، اعتبار دارد یا نه و قضیه سالبه به انتفای موضوع تنها در مفاد کان ناقصه (اتصاف الموجود) تصویر می شود نه مفاد کان تامه(وجود المتصف) .
بعنوان مثال وقتی دلیلی می گوید زید عالم را اکرام کن و ما نمی دانیم زید عالم است یا نه دو جور استصحاب می توان تصویر کرد:
یک جور این است که وجود موضوع با استصحاب نفی کنیم بگوییم سابسا زید عالم موجود نبود الآن هم موجود نیست که مفاد کان تامه است و به قضیه سالبه به انتفای موضوع باز نمی گردد.
یک جور دیگر این است که بگوییم آن وقتی که زید متولد نشده بود اتصاف به عالمیت هم نداشت الان که موجود شده هنوز اتصاف محقق نشده که مفاد کان نقصه است و به قضیه سالبه به انتفای موضوع باز می گردد و اشکالات استصحاب عدم ازلی مربوط به همین قسم است.