امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استصحاب کلی قسم رابع
#1
اصول جلسه 27 مورخ 23.8.1400
محقق خویی استصحاب کلی را بر چهار قسم دانسته اند.
قسم رابع به ابن شکل است که مثلا شخصی جنب شده و غسل کرده و پس از غسل اثری از منی در لباس خود می بیند ولی نمی داند این منی مربوط به همان جنابت سابق مقطوع الزوال است یا منی جدیدی است که در صورت حدوث مقطوع البقا است.
در قسم رابع از آن جهت که دوران بین مقطوع الزوال (قصیر) و مقطوع البقا (طویل) است شبیه قسم دوم است ولی تفاوتش با قسم دوم در این است که دوران بین قصیر و طویل در قسم دوم بین دو فرد است ولی در قسم چهارم دوران بین تطبیق عنوان بر معنون است یعنی علت شک ما این است که نمی دانیم کدام عنوان بر این معنون خارجی مشار الیه، منطبق است.
محقق خویی ذاتا استصحاب بقای جنابت همراه هذا المنی را جاری می دانند ولی به دلیل معارضه با استصحاب بقای طهارت ناشی از غسل از آن رفع ید می کنند.
به نظر استاد (در ابتدای بحث) استصحاب جنابت موجود همراه این منی یک استصحاب غیر عرفی است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 122 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 132 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 227 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 121 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 90 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استظهار مرحوم حاج شیخ از یقین و شک در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 99 27-مرداد-1402, 14:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 148 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 130 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 172 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 167 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان