امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای لا صلاة الا باذان و اقامه
#2
جا دارد در هر جایی که عنوان تناسب حکم و موضوع به کار می‌رود، بپرسیم: در این مورد، چه حکمی با چه موضوعی تناسب دارد؟ و بعد بررسی کنیم و ببینیم که آیا این ادعا با ادبیات موجود در متن دلیل، سازگار است یا خیر؟

در روایت «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا بُدَّ لِلْمَرِيضِ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ إِذَا أَرَادَ الصَّلَاةَ وَ لَوْ فِي نَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ سُئِلَ فَإِنْ كَانَ شَدِيدَ الْوَجَعِ قَالَ لَا بُدَّ مِنْ أَنْ يُؤَذِّنَ وَ يُقِيمَ لِأَنَّهُ لَا صَلَاةَ إِلَّا بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ»:
  • حکم: وجوب است با بیان لابدیت.
  • متعلق حکم: اذان و اقامه هستند.
  • موضوع حکم: نماز واجب و مکلف مریض است.
ظاهر -بلکه بالاتر از ظاهر- در مورد لابد این است که حکم وجوب باشد (چون در موارد مستحب، بُدّ وجود دارد) استاد گفته‌اند که به قرینه‌ی تناسب حکم و موضوع، دست از این مطلب برمی‌داریم و آن را حمل بر استحباب می‌کنیم. به نظر می‌رسد که چنین استدلالی درست نیست (هرچند ممکن است نتیجه درست باشد) چون واقع این است که مشهور به این روایت عمل نکرده‌اند و اذان و اقامه را برای انسان صحیح واجب ندانسته‌اند، تا چه رسد به مریض. در این شرایط:
  • یا باید گفت مشهور از این روایت اعراض کرده‌اند و با چنین اعراضی، روایت حجت نیست.
  • یا باید گفت علما قرینه داشته‌اند که «لابد» در ضد آن به کار رفته است. (البته اگر چنین استعمالی صحیح باشد)
ولی نمی‌توان گفت تناسب حکم و موضوع اقتضا می‌کند که حکم را به جای وجوب، استحباب در نظر بگیریم؛ چون همانطور که موضوع «مکلف مریض» با استحباب اذان و اقامه سازگار است، با وجوب آن هم سازگار است. (چون اذان و اقامه سختی غیر قابل تحملی برای مریضی که می‌خواهد نماز بخواند، ندارد؛ مخصوصاً که حضرت فرمودند«وَ لَوْ فِي نَفْسِهِ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ بِهِ»).


در هر حال تناسب حکم و موضوع بحث‌های ثبوتی محض نیست، بلکه به اثبات و لسان دلیل هم وابسته است.

بله؛ اگر با لسان امر، طلب اذان و اقامه ابراز شده بود، شاید می‌شد اندکی با این استدلال همراهی کرد (البته باز هم این اشکال وارد بود که در موارد مشابه که مشهور حکم مریض و سالم را یکی دانسته‌اند، آیا باز هم برای مریض، حکم را تغییر می‌دهند یا خیر) اما قطعاً نمی‌تواند طلب لابدی را با توجه به موضوع مریض، به طلب استحبابی ترجمه کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی


پیام‌های این موضوع
RE: معنای لا صلاة الا باذان و اقامه - توسط مخبریان - 23-آذر-1401, 11:45

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای اهوی الی السجود خیشه 0 93 16-بهمن-1402, 14:10
آخرین ارسال: خیشه
  معنای قصد جزئیت برای صدق زیاده خیشه 0 113 14-بهمن-1402, 22:19
آخرین ارسال: خیشه
  اوسعیت معنای تواتر در فقه و اصول نسبت به اصطلاح منطقی خیشه 2 352 14-آبان-1402, 21:07
آخرین ارسال: خیشه
  بحث تکلم در اثنا اقامه و اختلاف روایات و انحاء جمع بین انها خیشه 0 195 18-ارديبهشت-1402, 19:47
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی روایاتی که اقامه را به منزله صلات گرفته اند خیشه 0 328 11-ارديبهشت-1402, 20:04
آخرین ارسال: خیشه
  شک در بعض فصول اذان و اقامه و بررسی مبنای مرحوم نائینی خیشه 0 196 10-ارديبهشت-1402, 19:57
آخرین ارسال: خیشه
  بطلان نماز جماعت اهل تسنن و شرط سقوط اذان و اقامه در نماز دیگران خیشه 0 226 25-بهمن-1401, 13:35
آخرین ارسال: خیشه
  مراد از تفرق صفوف برای سقوط اذان و اقامه خیشه 0 261 19-بهمن-1401, 22:29
آخرین ارسال: خیشه
  چرا اذان و اقامه مختص به فرائض یومیه است؟ خیشه 0 243 25-دي-1401, 14:15
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی شهادت ثالثه در اذان و اقامه خیشه 0 479 17-دي-1401, 15:50
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان