8-دي-1401, 14:23
درس خارج اصول جلسه 52 مورخ 1401/9/30
در جایگزینی استصحاب نسبت به قطع طریقی بحثی وجود ندارد یعنی همانطور که قطع به خمریت منجز است استصحاب خمریت نیز منجز است اما در جایگزینی استصحاب نسبت به قطع موضوعی بحث وجود دارد.
ما معتقدیم استصحاب جایگزین قطع موضوعی نمی شود و نکته آن این است که استصحاب در مقام تنزیل است یعنی یقین معدوم را نازل منزله یقین موجود می کند و در تنزیلات معتقدیم ظهور تنزیل در بیش از اثر ظاهر نیاز به موونه زاید دارد در نتیجه با فقدان قرینه تنها اثر ظاهر بار میشود و و اثر ظاهر یقین اثر طریقی آن است نه اثر موضوعی آن.
در جایگزینی استصحاب نسبت به قطع طریقی بحثی وجود ندارد یعنی همانطور که قطع به خمریت منجز است استصحاب خمریت نیز منجز است اما در جایگزینی استصحاب نسبت به قطع موضوعی بحث وجود دارد.
ما معتقدیم استصحاب جایگزین قطع موضوعی نمی شود و نکته آن این است که استصحاب در مقام تنزیل است یعنی یقین معدوم را نازل منزله یقین موجود می کند و در تنزیلات معتقدیم ظهور تنزیل در بیش از اثر ظاهر نیاز به موونه زاید دارد در نتیجه با فقدان قرینه تنها اثر ظاهر بار میشود و و اثر ظاهر یقین اثر طریقی آن است نه اثر موضوعی آن.