امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصل عملی بودن اصاله العموم!!!
#1
جلسه 63 مورخ 26/10/140‪1
در مورد اصاله العموم بحثی مطرح است مبنی بر اینکه آیا اصاله العموم یک اماره عقلایی است یا یک اصل عملی عقلایی؟
مبنای دوم (که گویا مطابق نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی است) مبتنی بر این است که عقلا در نظامات قانونی برای انضباط قانون و اینکه سنگ روی سنگ بند شود یک قاعده عقلایی دارند که عند الشک می توان به عموم عام تمسک کرد.
یکی از نتایج این مبنا در بحث حجیت عام تخصیص خورده در تمام الباقی نمایان می شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 46 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 73 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 271 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 146 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  علت اخذ شک در اصل عملی و عدم اخذ آن در امارات مسعود عطار منش 0 121 27-مرداد-1402, 14:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبی عام برای تقدیم اماره بر اصل عملی موافق مسعود عطار منش 0 157 9-تير-1402, 23:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 170 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 158 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 192 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 295 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان