1-بهمن-1401, 22:30
(آخرین تغییر در ارسال: 1-بهمن-1401, 22:30 توسط مسعود عطار منش.)
جلسه 63 مورخ 26/10/1401
در مورد اصاله العموم بحثی مطرح است مبنی بر اینکه آیا اصاله العموم یک اماره عقلایی است یا یک اصل عملی عقلایی؟
مبنای دوم (که گویا مطابق نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی است) مبتنی بر این است که عقلا در نظامات قانونی برای انضباط قانون و اینکه سنگ روی سنگ بند شود یک قاعده عقلایی دارند که عند الشک می توان به عموم عام تمسک کرد.
یکی از نتایج این مبنا در بحث حجیت عام تخصیص خورده در تمام الباقی نمایان می شود.
در مورد اصاله العموم بحثی مطرح است مبنی بر اینکه آیا اصاله العموم یک اماره عقلایی است یا یک اصل عملی عقلایی؟
مبنای دوم (که گویا مطابق نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی است) مبتنی بر این است که عقلا در نظامات قانونی برای انضباط قانون و اینکه سنگ روی سنگ بند شود یک قاعده عقلایی دارند که عند الشک می توان به عموم عام تمسک کرد.
یکی از نتایج این مبنا در بحث حجیت عام تخصیص خورده در تمام الباقی نمایان می شود.