9-اسفند-1401, 18:31
در علم اجمالی کلام شما صحیح است.
اما در علم تفصیلی معنای اینکه جواز ترک دهد آنست که از فعلیت تکلیف رفع ید کند و الا تناقضش آشکار است. بله اگر طریق حصول علم را قبول نداشته باشد مثلا بگوید علمی که از راه رمل و جفر باشد مورد قبول نیست باز هم معقول است و الا فلا.
اما در علم تفصیلی معنای اینکه جواز ترک دهد آنست که از فعلیت تکلیف رفع ید کند و الا تناقضش آشکار است. بله اگر طریق حصول علم را قبول نداشته باشد مثلا بگوید علمی که از راه رمل و جفر باشد مورد قبول نیست باز هم معقول است و الا فلا.