امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«رجال» نکاتی درباره استعمالات در فارسی کهن و روش تعریب آن
#1
استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی

در فارسی کهن خیلی از این ذال ها دال بوده است. شاذان هم همان شادان فارسی است.
شعری منسوب به خواجه نصیر الدین طوسی است:

آنان که به فارسی سخن می رانند
در معرض ذال دال را ننشانند
ما قبل وی ار ساکن جز وای بود
دال است وگرنه ذال معجم خوانند

قبل از حرف دال اگر صحیح (یعنی جز واو یاء الف) و ساکن باشد دال تلفظ می شود. مثل خورد، برد.
ولی اگر صحیح متحرک باشد مثل: بَرَد، یا حرف عله باشد مثل: شاد، بُود، بُوَد اینها ذال می شود: شاذ، بُوذ، بُوَذ، پاذشاه.

ساذج تعریب شده ساده است. علتش آن است که در فارسی قدیم دال ذال بوده و همزه غیر ملفوظ هم گ بوده و لذا جمع ساده می شود سادگان و نسبت آن هم می شود سادگی. و قتی معرب می شود "گ" جیم می شود، آن دال هم که در فارسی کهن ذال بوده، و لذا می شود: ساذج. دانستن این مطالب مفید است.

به تناسب بحث روایتی را نقل کنم. به امام صادق گفته می شود که بعضی می گویند: خداوند شب قدر، ثواب روزه ماه رمضان را به انسان می دهد. امام می فرماید: روزه ماه رمضان ثوابش شب عید فطر داده میشود. تعبیر امام صادق این است: "إِنَّ اَلْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطَى أُجْرَتَهُ عِنْدَ فَرَاغِهِ وَ ذَلِكَ لَيْلَةُ اَلْعِيدِ"
(من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۶۷)

مرحوم شیخ بهایی در توضیح کلمه قاریجار مطلبی می گوید که کاملا درست است هرچند مرحوم میردامادآن را نپذیرفته است. می گوید: قاریجار تعریب شده کارگر است. ک در عربی ق می شود، گ جیم می شود، ر تبدیل به ری و حرکت فتحه الف می شود، روی هم می شود قاریجار .

حالا این شاذان همان شادان است. مجمع الرجال قهپایی شاذان ها را تبدیل به شادان کرده در حالی که اصل فارسی آن شاذان است و اینها به همان تلفظ قدیمی فارسی تلفظ شده است .

نکته دیگر آن که گاهی افرادی که اسمشان اسامی فارسی بوده، وقتی در محیط عربی می آمدند برای خود اسم عربی هم انتخاب می کردند. درباره جعفر بن محمد بن مسرور (استاد شیخ صدوق) با جعفر بن محمد بن قولویه (صاحب کامل الزیارات) بحث مفصلی است که آیا آنها یکی هستند؟ به نظر ما یکی هستند. یک احتمال این است که قولویه یک واژه فارسی و مسرور ترجمه عربی آن باشد، قولویه یعنی شادمان و مسرور.

درس خارج فقه کتاب زکات، ۹ اسفند ۱۴۰۱.
پاسخ
 سپاس شده توسط مخبریان


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «رجال»  درباره کتاب اختیار الرجال (رجال کشی) سید حسین کشفی 0 304 16-اسفند-1401, 15:31
آخرین ارسال: سید حسین کشفی
  جمع بندی نظر استاد شبیری درباره تفسیر قمی محمود رفاهی فرد 0 436 13-خرداد-1401, 20:30
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  پاسخ اشکالی درباره اصالت رجال ابن غضائری محمود رفاهی فرد 0 252 4-خرداد-1401, 12:46
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نظر استاد شبیری درباره لزوم بررسی طرق به کتب محمود رفاهی فرد 1 646 17-بهمن-1400, 11:01
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نکاتی پیرامون اکثار روایت اجلا مسعود عطار منش 6 1,522 22-آبان-1399, 20:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دو مساله درباره اصول حدیثی محمود رفاهی فرد 0 1,873 16-تير-1398, 10:46
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان