26-اسفند-1401, 14:54
درس خارج اصول جلسه93 مورخ1401/12/21
وقتی سگی وارد نمکزار می شود و تبدیل به نمک می شود استحاله شده و محکوم به طهارت است.
برخی آقایان طهارت آن را به بحث بقای موضوعی که در جریان استصحاب معتبر است گره زده اند.
اما این مطلب صحیح نیست. وجه طهارت این شیء آن است که به لحاظ عرفی صورت کلبیه در نجاست موضوعیت دارد لذا با زوال صورت کلبیه و تبدیلش به صورت ملحیه عرف احتمال بقای نجاست سابق را نمی دهد و می گوید اگر هم نجاستی وجود داشته باشد نجاست جدید است.
بنابراین عدم جریان استصحاب نجاست در این نمک به جهت عدم بقای موضوع نیست بلکه به جهت عدم بقای محمول است و الا اگر احتمال بقای محمول وجود داشت عرف به این جسم فیزیکی اشاره می کرد و می گفت این جسم قبلا نجس بود الآن هم هنوز نجس است ولو صورت نوعیه اش تغییر کرده باشد.
وقتی سگی وارد نمکزار می شود و تبدیل به نمک می شود استحاله شده و محکوم به طهارت است.
برخی آقایان طهارت آن را به بحث بقای موضوعی که در جریان استصحاب معتبر است گره زده اند.
اما این مطلب صحیح نیست. وجه طهارت این شیء آن است که به لحاظ عرفی صورت کلبیه در نجاست موضوعیت دارد لذا با زوال صورت کلبیه و تبدیلش به صورت ملحیه عرف احتمال بقای نجاست سابق را نمی دهد و می گوید اگر هم نجاستی وجود داشته باشد نجاست جدید است.
بنابراین عدم جریان استصحاب نجاست در این نمک به جهت عدم بقای موضوع نیست بلکه به جهت عدم بقای محمول است و الا اگر احتمال بقای محمول وجود داشت عرف به این جسم فیزیکی اشاره می کرد و می گفت این جسم قبلا نجس بود الآن هم هنوز نجس است ولو صورت نوعیه اش تغییر کرده باشد.