19-اسفند-1401, 20:38
درس خارج اصول جلسه 91 مورخ 1401/12/16
مرحوم شیخ انصاری در جریان استصحاب بقای موضوع را شرط دانسته و فرمودهاند مقصود از شرط بودن بقای موضوع، بقای خارجی آن نیست بلکه بقای آن به همان نحوی است که در قضیه متیقنه بوده است.
ایشان برای اثبات اشتراط بقای موضوع به معنایی که فرمودند به یک سری بیانات عقلی تمسک نموده اند، بیاناتی همچون استحاله انتقال عرض از موضوعی به موضوع دیگر و استحاله بقای عرض لا فی موضوع.
اشکال این استدلال آن است که لازم نیست بقای موضوع در رتبه متقدم از بقای محمول اثبات شود بلکه می توان با جریان استصحاب بقای محمول، در آن واحد هم موضوع و هم محمول را اثبات کرد. گویا مرحوم شیخ تصور نموده است همانطور که موضوع نسبت به محمول در عالم ثبوت تقدم رتبی دارد در عالم اثبات نیز باید در رتبه متقدم احراز شود ولکن چنین تلازمی بین ثبوت و اثبات وجود ندارد چون ممکن است در با جریان استصحاب در آن واحد هم موضوع و محمول اثبات شود.
مرحوم شیخ انصاری در جریان استصحاب بقای موضوع را شرط دانسته و فرمودهاند مقصود از شرط بودن بقای موضوع، بقای خارجی آن نیست بلکه بقای آن به همان نحوی است که در قضیه متیقنه بوده است.
ایشان برای اثبات اشتراط بقای موضوع به معنایی که فرمودند به یک سری بیانات عقلی تمسک نموده اند، بیاناتی همچون استحاله انتقال عرض از موضوعی به موضوع دیگر و استحاله بقای عرض لا فی موضوع.
اشکال این استدلال آن است که لازم نیست بقای موضوع در رتبه متقدم از بقای محمول اثبات شود بلکه می توان با جریان استصحاب بقای محمول، در آن واحد هم موضوع و هم محمول را اثبات کرد. گویا مرحوم شیخ تصور نموده است همانطور که موضوع نسبت به محمول در عالم ثبوت تقدم رتبی دارد در عالم اثبات نیز باید در رتبه متقدم احراز شود ولکن چنین تلازمی بین ثبوت و اثبات وجود ندارد چون ممکن است در با جریان استصحاب در آن واحد هم موضوع و محمول اثبات شود.