امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم اعتبار شرعیت تسبب در تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی
#1
درس خارج اصول جلسه 111 مورخ 1402/03/01
وقتی گفته می‌شود اصل سببی نظارت شرعی به مورد اصل مسببی دارد و شرعاً موضوع آن را منقح می کند، این مطلب به چه معناست و چه تاثیری در بحث دارد؟ سابقاً گفتیم تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی دومرحله بحث دارد:
1. یک مرحله بحث این است که چرا بین اصل سببی و اصل مسببی تنافی ایجاد شده است؟ چون در مثال معروف این بحث (استصحاب طهارت آب و استصحاب نجاست لباسی که با این آب شسته شده) مصب اصل سببی آب است و نصب اصل مسببی لباس است پس مصب این دو اصل متعدد است یعنی یک اصل بیانگر پاک بودن آب و اصل دیگر بیانگر نجاست لباس است پس چرا بین این دو تنافی ایجاد میشود؟ پاسخ این سوال این است که اصلی که در سبب جاری می شود تنها بیانگر طهارت آب نبوده و تمام آثار شرعی طهارت آب را نیز اثبات می کند که یکی از این آثار، طهارت لباس نجسی است که با آن شسته می شود. در تحلیل مطلب گفتیم در غالب موارد آن چیزی که باعث می شود اصل سببب و اصل مسببی مصب واحد پیدا کنند تسبب شرعی است یعنی اگر تسبب شرعی نبلشد در غالب موارد دو اصل، در دو مورد مختلف جاری شده و کاری به یکدیگر ندارند.
2. مرحله دوم بحث آن است که وقتی در مرحله اول مثلا به دلیل تسبب شرعی، دو اصل با یکدیگر تنافی پیدا کردند رافع این تنافی چیست؟ آن چیزی که باعث می شود یک اصل بر اصل دیگر مقدم شود و تنافی بدوی حل شود چیست؟ به عقیده ما آن چیزی که باعث می شود اصل سببی بر اصل مسببی مقدم شود و این تنافی برطرف شود نفس تقدم رتبی مورد اصل سببی نسبت به مورد اصل مسببی است پس در این مرحله دیگر شرعی بودن تسبب دخالت ندارد.
خلاصه اینکه تسبب شرعی غالبا در مرحله ایجاد تنافی دخیل است نه مرحله تقدیم لذا اگر در جایی تسبب شرعی نبود اما به جهت دیگری همچون تلازم دو شیء در اعم از عالم واقع و ظاهر تنافی حاصل شد تقدم رتبی یک طرف منشا تقدیمش می شود ولو تسبب شرعی نباشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حقیقت اعتبار در اصطلاح اصولیان مسعود عطار منش 0 84 3-آذر-1402, 19:19
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 140 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مروری بر مسلک اعتبار در تبیین حقیقت وضع مسعود عطار منش 2 252 1-آبان-1402, 07:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 221 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شرط تقدیم حاکم بر محکوم مسعود عطار منش 0 100 10-شهريور-1402, 13:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم تقدیم اماره بر اصل موافق مسعود عطار منش 0 138 30-تير-1402, 11:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم امارات بر خصوص رفع ما لا یعلمون مسعود عطار منش 0 126 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقدم زمانی موضوع، عاملی برای تقدیم یک دلیل بر دلیل دیگر مسعود عطار منش 0 154 17-تير-1402, 00:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبی عام برای تقدیم اماره بر اصل عملی موافق مسعود عطار منش 0 157 9-تير-1402, 23:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 171 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان