امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیحاتی پیرامون اشکال تعارض جعل و مجعول در بحث استصحاب در شبهات حکمیه
#1
به عنوان مثال در فاصله ای که زن از خون حیض پاک شده ولی هنوز غسل نکرده چنانچه شک کنیم در این فاصله زمانی مباشرت با او جایز است یا نه اولی چیست؟ آیا میتوان حرمت مباشرتی که قبل از پاک شدن وجود داشته را استصحاب نمود یا نه؟ معمول آقایان این استصحاب را پذیرفتند اما محقق خویی در اشکال این استصحاب فرموده است این استصحاب با یک استصحاب دیگر معارض است فرض این است که ما نمیدانیم شارع مقدس جعلی را انجام داده است که شامل این فاصله زمانی بشود یا نه. جعل شارع یک اعتبار شرعی است که در زمان رخ می‌دهد و ما نمی‌دانیم این جعل به نحوی بوده که این فاصله زمانی را شامل شود یا نه بنابراین طبق فرمایش محقق خویی استصحاب عدم تحقق جعل موسعی که شامل زمان مورد نظر بشود را جاری نموده و تین استصحاب با استصحاب بقای مجعول تعارض می کند.
چنین تصور نشود که استصحاب عدم تحقق جعل موسع با استصحاب عدم تحقق جعل مضیق معارض است چون استصحاب عدم جعل مضیق ذاتا جاری نمیشود. استصحاب عدم تحقق جعل مضیق برای اثبات جعل موسع که مثبت بوده و حجت نیست و برای حکم به جواز مباشرت در فتره مضیق هم بر خلاف علم تفصیلی است.
ما قصد ورود به این بحث را نداریم و در جای خودش گفته ایم اولا استصحاب عدم جعلی که ایشان تصویر نموده عرفی نیست و ثانیا بر فرض عرفی بودن بر استصحاب بقای مجعول مقدم است نه اینکه معارض باشد.
با عبور از این نکات در توضیح بیشتر فرمایش محقق خویی باید دانست اعتبار به عنوان یک امر زمانی توسط شارع مقدس در یک زمان خاص انجام می شود که آن را عملیات جعل می نامیم. این اعتبار یک وجود بقایی و استمراری نیز دارد که تا وقتی حکم مورد نظر نسخ نشده باشد این وجود استمراری به نحو قضیه شرطیه تقرر دارد.
با عنایت به توضیحات مذکور این پرسش مطرح می‌شود که وقتی می گوییم استصحاب در مرحله جعل نسبت به استصحاب در مرحله مجعول تقدم دارد مراد از مرحله جعل مرحله حدوثی جعل یا همان عملیات جعل است یا مرحله استمراری وجود جعل است؟
پاسخ این پرسش آن است که مراد از مرحله جعل مرحله حدوث یا عملیات جعل نیست چون حدوث جعل به خودی خود اثری ندارد آنچه اثر دارد بقای جعل است لذا اگر جعل حادث شود ولی در ادامه نسخ شود و باقی نماند منشاء اثر نخواهد بود. به عبارت دیگر استمرار جعل ولو به نحو استمرار حکمی منشا اثر است نه حدوث جعل.
درس خارج اصول جلسه112 مورخ 1402/3/2
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 57 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 52 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 55 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 74 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 140 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خوئی به مسلک قرن اکید و پاسخ آن مسعود عطار منش 0 131 11-آبان-1402, 16:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبات مختلف مسلک تعهد در حقیقت وضع و اشکال شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 189 20-مهر-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حقیقت وضع در کلمات قوم و اشکال محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 176 6-مهر-1402, 15:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 117 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 123 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان