امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی عملی بودن یا لفظی بودن عفو نبی در غیر موارد نه گانه زکات
#1
یکی از موانع زکات در پول های امروزی روایاتی است که وجوب زکات را در نه چیز حصر نموده است. از طرفی پول جزو آن نه چیز نیست.
استاد قائینی فرموده اند:
از جمله ادلّه‌ای که بر اختصاص عفو به اشیاء موجود در عصر پیامبر اسلام (ص) تاکید دارد، این می‌باشد که مدلول احادیثی که عفو پیامبر (ص) از غیر اشیاء نُه‌گانه را نقل می کند، آن نیست که پیامبر (ص) به صورت یک جمله عام فرموده باشد: غیر موارد نُه‌گانه را عفو کردم؛ بلکه مدلول آن، بیان فعل پیامبر اسلام (ص) و گذشت عملی آن حضرت از گرفتن زکات از غیر اشیاء نُه‌گانه است؛ زیرا مفهوم عفو پیامبر (ص)، چیزی جز عدم اقدام به گرفتن زکات نیست.
اشکالات استاد شبیری به بیان مذکور:
اشکال اول:‌ آقای قائينی هیچ توضیحی ارائه نداده‌اند که چگونه از روایات، استفاده می‌شود که مراد از عفو، عفو عملی است، و روشن نیست که چگونه نگفتن پیامبر (ص)، کاشف از عفو عملی است. در برخی از روایات، قول پیامبر (ص) نیز بیان شده است:
در روایت ۱۲۶۷۷ از جامع أحادیث الشیعه آمده: «..عَن علی بن أبی‌طالب عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: عَفَوْتُ لَكُمْ عَنْ صَدَقَةِ الْخَيْلِ وَ الرَّقِيقِ».
و در روایت ۱۲۷۲۶ نقل شده است: «مستدرک ۷۳ج۷-البغوي في المصابيح عن علي عليه السلام قال: قال رسول الله (ص): قد عفوت عن الخيل والرقيق»
اشکال دوم: وقتی پیامبر (ص) در مقام بیانند و فرموده‌اند:«الزکاة علی تسعة اشیاء»، این جمله حضرت، دارای مفهوم است. مفهومش آن است که «و لیست الزکاة فی غیر هذه». این مورد نیز عفو قولی به شمار می‌رود. مفهوم، از مدالیل لفظی است؛ چرا که جمله حضرت، در مقام بیان اخبار از عفو است. به عنوان مثال اگر سائل از امام بپرسد که «ما الذی لا ینجّسه شیء؟»، و حضرت در پاسخ بفرماید: «کرٌّ». این کلام حضرت مفهوم دارد. این مساله، ارتباطی به بحث مفاهیم اصول ندارد. مراد ما آن است که دلیلی که در مقام تحدید موضوع حکم است، وقتی یک مورد خاص را به عنوان موضوع بیان نماید، دارای مفهوم است. مفهومش آن است که غیر این موضوع، دارای آن حکم نیست، و این خود، یک دلیل لفظی است.
البته بحث از آنکه این عفو، مختص زمان نبی (ص) است یا بحث از آنکه این عفو، فقط ناظر به اشیائی است که در زمان پیامبر (ص) وجود داشته و این قبیل مسائل، محل بحث نیست و این مسائل هم باید بررسی گردد. محلّ بحث آن است که دلیلی بر عملی بودن این عفو نیست؛ بلکه در برخی ادلّه، قول پیامبر (ص) با صراحت بیان شده و برخی ادله، با مفهوم خود بر قولی بودن این عفو، دلالت دارند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی واقفی بودن سماعه سید محمد نظام آبادی 0 111 18-آبان-1402, 11:19
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 101 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  جلو گیری از تعارض با تصرف در قسم یا مقسم در موارد حصر سید محمد نظام آبادی 0 89 15-آبان-1402, 01:00
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  زکات در پول و نفی اشکال در مدرکی بودن اجماع و اشکال از جهت عدم تقریر امام سید محمد نظام آبادی 2 169 14-آبان-1402, 23:49
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  بررسی کلام شهید صدر پیرامون زکات در پول های رایج سید محمد نظام آبادی 1 142 14-آبان-1402, 14:35
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  برسی کلام اقای خویی در زکات مال التجاره و نظر استاد سید محمد نظام آبادی 0 112 6-آبان-1402, 17:52
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مراد از شکاک بودن سائل و ارتباط آن با تقیه سید محمد نظام آبادی 0 109 25-مهر-1402, 14:11
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نکته علمی:  موارد حجیّت قول غیر ثقه و عدم حجیّت قول ثقه haqiqi.1410 4 802 4-فروردين-1402, 17:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «تقریر»  ادله عدم ثبوت زکات در مال موقوف haqiqi.1410 0 297 6-بهمن-1401, 06:51
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 230 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان