امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معتبر نمودن روایات علی بن ابی حمزه
#1
یکی از اسناد مشهور و پر تکرار سند زیر می باشد:
«الحسین بن سعید عن القاسم بن محمّد الجوهری عن علی بن أبی‌حمزة عن أبی‌بصیر»
مرحوم شیخ طوسی در کتاب «العدّة» بیان کرده است که طایفه امامیّه به روایات علی بن أبی‌حمزة، به شرط آنکه با فتاوای امامیّه و روایات امامیّه، تعارض نداشته باشد، عمل می‌کنند:
«عملت الطائفة بأخبار الفطحیة مثل عبد اللَّه بن بکیر و غیره، و أخبار الواقفة مثل سماعة بن مهران، و علی بن أبی حمزة، و عثمان بن عیسى، و من بعد هؤلاء بما رواه بنو فضال، و بنو سماعة، و الطاطریون و غیرهم فیما لم یکن‏ عندهم فیه خلافه‏»[1].
از آن جهت که سند محل بحث، یکی از اسناد مشهوره و بسیار پرتکرار است، گزارش شیخ طوسی در مورد عمل طایفه به روایات علی بن ابی حمزه –هر چند راوی از او، قاسم بن محمد جوهری واقفی باشد-، نمی‌تواند شامل این سند نشود؛ چرا که این سند، سند مشهوری است و کتاب حسین بن سعید نیز بین امامیّه، کتاب مشهوری است، و درصد بسیار بالایی (حدود ۹۰ درصد) از روایات حسین بن سعید از علی بن ابی حمزه به واسطه قاسم بن محمد جوهری است؛ بنابرین، به نظر می‌رسد که طایفه امامیه، به روایات علی بن ابی‌حمزه که حسین بن سعید از طریق محمد بن قاسم جوهری نقل کرده است، عمل کرده‌اند. پس این راه‌حل، برای اعتبار سند روایت محل بحث، کفایت می‌کند.
علّت عمل طایفه به روایات علی بن ابی حمزة
امّا آنکه علّت عمل طایفه به این روایات چیست، چند احتمال وجود دارد:
احتمال اول: شاید عمل طایفه از آن رو بوده که ایشان، قرائنی در اختیار داشته‌اند که، قاسم بن محمد جوهری، پیش از وقف، از علی بن ابی حمزه نقل حدیث کرده است.
احتمال دوم: آنکه علی بن ابی حمزه و قاسم بن محمد جوهری، در طریق به ابی بصیر واقع شده باشند و روایات حسین بن سعید، از کتاب ابوبصیر اخذ شده باشد و ذکر این طریق، حالتی تشریفاتی داشته است.
احتمال سوم: ممکن است مطلب، همانطور باشد که حاجی نوری بیان کرده است که علی بن ابی حمزه پس از وقف نیز وثاقتش باقی باشد. به نظر ما –هر چند دلیلی بر نفی این مطلب نیست- دلیلی بر اثبات آن هم وجود ندارد.
نتیجه آنکه به قرینه شهادت شیخ طوسی، روایات علی بن ابی حمزه با شرطی که بیان شد، تصحیح می‌شود.


[1] العدة في أصول الفقه، ج‏1، ص: 15۰
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دو صورت حمل روایات بر تقیه محمد جواد ادهمی 0 115 29-آبان-1402, 01:16
آخرین ارسال: محمد جواد ادهمی
  بررسی اضافی بودن حصر در روایات حاصره زکات در موارد نه گانه سید محمد نظام آبادی 0 101 16-آبان-1402, 09:21
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  ناروایی انکار وجود تقیه در روایات علی ابن موسی علیه السلام سید محمد نظام آبادی 0 113 1-آبان-1402, 15:01
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  عدم جریان اصاله الاطلاق نسبت در روایات ناظر به فروعات حکم مسعود عطار منش 0 234 21-مهر-1401, 10:21
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشاره به برخی از عوامل وقوع زیاده در روایات مسعود عطار منش 0 308 28-تير-1401, 05:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم تلازم بین کثرت روایات صادره با کثرت روایات واصله مسعود عطار منش 0 323 22-تير-1401, 17:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تصحیح روایات علی بن ابی حمزه عرفان عزیزی 0 1,139 12-آذر-1398, 11:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته علمی:  نکته ای درباب بررسی تاریخی روایات محمود رفاهی فرد 7 8,327 29-بهمن-1396, 23:31
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نکته علمی:  توجیهی برای روایات متعارض محمود رفاهی فرد 0 2,181 27-بهمن-1396, 18:08
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان