25-دي-1402, 10:30
بعضی مثل آیت الله زنجانی فرمودهاند: شارع نسبت به بناهای عقلائیه مستحدث نیز مسئولیت دارد و اگر میتواند نظر خود در مورد این سیرهها را به نحوی بیان کند که عرف آن زمان متوجه شود ولی سکوت کند از سکوت ایشان امضای این سیره و ارتکاز کشف میشود زیرا در صورتی که این ارتکاز مضر به اغراض شارع باشد سکوت از ردع آن نقص در ایفای مسئولیت است. زیرا وقتی گفته میشود دین اسلام جاودانی است و خاتم ادیان است و تا روز قیامت دین اسلام محکّم است و «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» وقتی که امام علیه السلام میدانند که مردم نیازهای مستحدثی دارند که خلاف اغراض شارع است اگر در مقابل آنها سکوت کند نقص در ایفای مسئولیت است.
به نظر ما این بیان تمام نیست زیرا گرچه اسلام دین جاودانی است ولی این که گفته شود شارع مسئولیت دارد تمام حوادث و بناهای عقلایی مستحدث را تا روز قیامت نقد و بررسی کند این «دون اثباته خرط القتاد».
در سیرههای عقلائیه خیلی احکام جدید به وجود آمده است، مثلا دولتها حق دارند از پرواز هواپیماهای کشورهای دیگر بر فضای کشور خود ممانعت کنند مگر این که اجرت بگیرند. و این در زمان شارع نبوده است این که گفته شود شارع باید اظهار نظر میکرد و اگر مخالف بود باید آن را بیان میکرد، درست نیست زیرا:
اولا: در خیلی از موار اظهار نظر، عرفی نیست.
ثانیا: در مواری که بیان عرفی است دلیلی بر لزوم اظهار نظر توسط شارع در مورد این سیرهها وجود ندارد.
البته مردم در این موارد میتوانند به اصول عملیه رجوع کنند ولی اصل عملی می گوید این دولت مستحق اجرت نیست بلکه مقتضای اصل برائت این است که این کشور در گذشتن از آسمان کشورهای دیگر آزاد است. خیلی از موارد اصل عملی بر خلاف سیره نتیجه میدهد.
یا در مورد انبوهسازی، شارع در آن زمان به چه نحو نظر خود را به مردم بفهماند. بنابراین در اکثر موارد، بیان عرفی توسط شارع بر ردع از سیرههای مستحدثه ممکن نبود. لذا کلام ایشان موضوع ندارد. به چه دلیل سکوت شارع، دلیل بر این است که ما مجاز به تبعیت از بناهای عقلاییه مستحدث هستیم؟
¨ درس خارج اصول 17 دی 1402