امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شمول یا عدم شمول "اوفوا بالعقود" نسبت به بیع جایز
#1
راجع به این‌که "اوفوا بالعقود" عقد جایز را می‌‌گیرد یا نمی‌گیرد اختلاف است.

بعضی‌ها مثل آقای خوئی(ره) می‌‌فرمایند: اوفوا بالعقود ارشاد به لزوم است و عقد جایز را نمی‌گیرد.

بعضی‌ها مثل امام خمینی(ره) فرمودند اوفوا بالعقود عقد جایز را می‌گیرد، وفاء کل عقد بحسبه. مثال می‌‌زنند: بیع بشرط الخیار، در اینجا هم اوفوا بالعقود وجود دارد. اوفوا بالعقود این‌جا اقتضا می‌‌کند من علیه الخیار از وفا به این شرط امتناع نکند، اوفوا بالعقود، یعنی به عقود وفا کنید، ‌ مشتری شرط کرد یک هفته خیار فسخ داشته باشد؛ این ماشین را خرید، حالا ماشین را آورده و می‌‌گوید من نپسندیدم، پس بیاورم؟ آقای بایع نمی تواند بگوید جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، مشتری شرط کرد یک هفته خیار داشته باشد، امام(ره) می‌‌گوید: به این بایع می‌‌گویند یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود، با این‌که بیع بشرط الخیار است، به همین شرطت وفا کن. یا مثلا عقد جایز جاهایی که فسخ هم می‌‌توانی بکنی، قبل از فسخ وفا کن، [یعنی] یا فسخ کن عقد منحل بشود، یا اگر فسخ نمی‌کنی و عقد منحل نمی‌شود به آن عقد وفا کن.
 
·       درس خارج فقه 27/10/1402
پاسخ
#2
در مسأله بیع الخیار برای عمل به شرط به المومنون ....و یکسری دلیل خاص تمسک میکنند نه به اوفوا....
پاسخ
#3
بحث در این نیست که آیا بیع الخیار دلیل خاص دارد یا خیر ؟ 

بحث در این است که آیا اوفوا بالعقود از حیث اینکه این عقد جایز است، می تواند شامل چنین بیعی شود یا خیر؟
پاسخ
#4
سوال من اینه: ما یک عنوان عقد داریم در اوفوا و یک مثال شرط. استاد فرمودند عمل به شرط ب من علیه الخیار واجب است. حالا چه ربطی بین اوفوا و شرط هست؟ شرط خیار در ضمن عقد بیع است و دو عنوان هستند چرا به اوفوا تمسک میکنند؟
پاسخ
#5
سلام علیکم 

شرط خیار باعث جایز بودن بیع شده است. 

به عبارتی دیگر بیع با این شرط یک بیع جایز است، نه بیع لازم. 


حال بحث در این است که برای تصحیح این عقد بیعی جایز، آیا می توان به اوفوا بالعقود تمسک کرد یا خیر. 

اگر بتوان به اوفوا بالعقود تمسک کرد معنای آن این است که به این بیع با این شرایطی که داخل آن وجود دارد باید وفا شود . یکی از خصوصیات بیع الخیار همین خیار شرط درون آن است. لذا باید به آن وفا شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم شمول تجاره عن تراض نسبت به عقد هبه Payam_Khajei 0 66 29-دي-1402, 18:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 293 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  تقييد "اوفوا بالعقود" به "الا عقدا احل حراما او حرم حلالا" میرزا مرتضی 1 330 6-فروردين-1401, 00:14
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع میرزا مرتضی 0 315 11-اسفند-1400, 23:17
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,099 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله هادی اسکندری 0 920 26-دي-1398, 16:47
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم ملکیت محیی نسبت به زمین های موات بالاصاله هادی اسکندری 0 1,054 26-دي-1398, 01:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نکته علمی:  شمول حدیث لاتعاد نسبت به جاهل مقصر ملتفت فرهادی 0 4,252 10-آذر-1393, 16:02
آخرین ارسال: فرهادی
Rainbow انقلاب نسبت و شاهد جمع سید علی 1 6,042 2-اسفند-1391, 12:44
آخرین ارسال: حاجی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان