امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ارتکاز استنکاری و استبعادی عقلاء در انصراف ظهور
#1
ممضاة بودن ارتکاز عقلاء به نحو مطلق یا فقط در صورتی که در زمان معصوم علیه السلام  سیره‌ی عملیه شده باشد با این مسأله که ارتکاز عقلاء گاهی موجب تضییق یا توسعه یک ظهور می‌شود فرق دارد. زیرا این بحث ظهور است و ما تابع ظهور هستیم. گاهی ارتکاز معاصر با زمان معصوم علیه السلام موجب تضییق ظهور می‌شود مثل خطاب «صدق العادل» که در مورد شهادت رجلین عدلین است که فرمودند «اذا شهد العدلان برؤیة الهلال آن را قبول کنید.»  ارتکاز عقلاء حجیت شهادت عدلین را از عدلینی که ضابط نیستند و بیش از حد متعارف اشتباه می‌کنند، منصرف می‌دانند. ارتکاز عقلاء بر این است که شهادت این دو نفر ولو در اوج عدالت باشند اعتبار ندارد. این ارتکاز منشأ تضییق این خطاب و انصراف از صورت مذکور می‌شود. البته ارتکاز استنکاری و استبعادی مهم است نه عدم الارتکاز. مثل این که «رفع ما لایعلمون» شامل شبهات موضوعیه قبل از فحص نیز می‌شود و عقلاء نسبت به این موارد برائت ارتکاز عقلائیه ندارند، نه این که نسبت به برائت در این موارد ارتکاز استنکاری و استبعادی داشته باشند. و از جعل شرعی برائت برای شبهات موضوعیه قبل از فحص تعجب نمی‌کنند و حق شارع می‌دانند که برائت جعل کنند.


البته گاهی یقین به تضییق ظهور یک خطاب به خاطر ارتکاز استنکاری وجود دارد که در این صورت بر طبق آن ظهور عمل می‌شود و گاهی شک می‌شود که این ارتکاز استنکاری که در زمان حال وجود دارد در زمان شارع نیز وجود داشته است تا موجب تضییق ظهور خطاب شود یا در زمان شارع نبوده است و لذا خطاب موسع است. ما به خلاف مشهور شک در ارتکاز معاصر بر خلاف یک ظهور اطلاقی را مساوق با شک در انعقاد ظهور می‌دانیم و این مانع از عمل به اطلاق است و این که مشهور می‌گویند «بازگشت شک در وجود این ارتکاز در زمان شارع به شک در قرینه متصله است و بنای عقلاء بر عدم اعتنای به شک در قرینه متصله است» نسبت به شک در قرینه متصله لفظیه یا قرینه حالیه شخصیه درست است اعتنا نمی کنیم زیرا راوی چنین قرینه‌ای را بیان نکرده است ولی نسبت به شک در قرینه حالیه نوعیه و ارتکاز عام عقلایی یا متشرعی بر خلاف این اطلاق این بیان درست نیست و همان‌طور که شهید صدر فرموده‌اند احراز نمی‌شود که بناء عقلاء بر عمل به این اطلاق باشد که لو لا قرینه حالیه نوعیه این خطاب داشت زیرا ممکن است همین ارتکاز متشرعی یا عقلایی بر خلاف اطلاق در آن زمان وجود داشته است و این مانع از انعقاد اطلاق است .

و گاهی ارتکاز عقلایی یا متشرعی موجب توسعه ظهور می‌شود. مثل «لاتقف ما لیس لک به علم» که امام رحمه الله فرمودند ارتکاز عقلایی و متشرعی استظهار می‌کند که این علم مثال برای مطلق طریق معتبر است  که مطلب درستی است. البته این باید احراز شود و در این جا بحث شک کار‌گشا نیست.
شهید صدر رحمه الله فرموده‌اند در این موارد شک در یک صورت کار‌گشاست و آن موردی است که ارتکاز عقلایی یا متشرعی بر توسعه یک ظهور باشد و شک در وجود این ارتکاز در زمان شارع شود با تمسک به استصحاب قهقرایی وجود این ارتکاز در زمان شارع نیز اثبات می‌شود  مثلا  نسبت به آیه «لاتقف ما لیس لک به علم» الان ارتکاز بر این است که علم مثال برای طریق معتبر است و علم وجدانی خصوصیت ندارد اصالة الثبات در ظهورات یا به تعبیر دیگر استصحاب قهقرایی اثبات می‌کند که در زمان صدور خطاب نیز همین‌طور بوده است و این ظهور عوض نشده است.

ولی همان‌طور که آیت الله سیستانی حفظه الله فرمودند این بیان تمام نیست زیرا بازگشت استصحاب قهقرایی یا اصالة الثبات به اطمینان و وثوق شخصی است و در عقلاء تعبدی نیست که در موارد شک در تبدل ظهورات، اصل را بر عدم تبدل آن بگذارند، و وجود چنین اصلی برای ما ثابت نیست.

به عبارت دیگر: استصحاب قهقرایی یک اصل عقلایی است و استصحاب شرعی نیست و این اصل عقلایی نیاز به دلیل دارد برای ما ثابت نیست که عقلاء در مواردی که از خطاب مثلا «انهاکم عن الزفن و المزمار»  یک معنایی را استظهار می‌کنند بنا بگذارند که در زمان شارع نیز همین معنا از این خطاب استفاده می‌شده است. بلکه ممکن است در زمان شارع معنایی که از این خطاب فهمیده می‌شد غیر از این معنایی باشد که الان از آن فهمیده می‌شود.

¨    خارج اصول - 09/10/1402


فایل‌های پیوست
.docx   ویرایش شده 62 اصول 1402.docx (اندازه 33.83 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برخی از مواردی که در فقه دلیل معتبری غیر اجماع[کاشف از ارتکاز متشرعه] ندارند Payam_Khajei 0 39 4-اسفند-1402, 12:42
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی سیره عقلاء در رجوع جاهل به اهل خبره در صورت عدم وثوق Payam_Khajei 3 130 2-اسفند-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دو ظهور حال منشا حجیت ظهور Payam_Khajei 0 162 26-بهمن-1402, 01:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم احراز ظهور کلام به دلیل شک در قرینه متصله Payam_Khajei 2 238 25-بهمن-1402, 00:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور Payam_Khajei 4 368 24-بهمن-1402, 16:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 77 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  سیره هایی که فقط ارتکاز آنها در زمان ائمه(ع) بود، نه عمل به آنها؛ Payam_Khajei 0 66 21-بهمن-1402, 21:11
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عالی بودن مضامین قرآن دلیل بر عدم حجیت ظهور کتاب Payam_Khajei 0 72 6-بهمن-1402, 13:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بیان نحوه ظهور گیری از "و امسحوا برؤوسکم" در صحیحه زراره Payam_Khajei 0 55 25-دي-1402, 14:57
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 50 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان