امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 2 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: عدم دلالت روایات بر نفی شرعی ولد الزنا
#1
یکی از مباحث مطرح در فقه که در موارد بسیاری دارای اثر است این است که آیا ولد الزنا شرعا ولد محسوب می شود بعد از پذیرش این مطلب که عرفا ولد محسوب می شود.
برخی معتقدند شارع بالحکومه ولد بودن را از ولد الزنا نفی کرده است فلذا احکام ولدیت بر چنین افرادی بار نمی شود.
برای اثبات این مدعا به ادله ای تمسک کرده اند از جمله روایت معروف: «الولد للفراش و للعاهر الحجر»


اما در مقابل کسانی که چنین معتقد نیستند مناقشاتی وارد کرده اند که یکی از این اشکالات این است که این روایت در مقام بیان حکم ظاهری است. به این معنا که اگر شک داشتیم فرزند متولد از همسر قانونی است یا زانی در این موارد شارع چنین حکمی فرموده است. محقق خویی و مرحوم تبریزی رحمها الله سه قرینه بر این مدعا اقامه کرده اند:

قرینه اول: فرض وجود صاحب فراش و عاهر در روایت
قرینه اول این است که در روایت فرض شده که هم عاهر وجود دارد و هم صاحب فراش. و در این فرض چون مشخص نیست ولد مربوط به چه کسی چنین حکم نموده اند. در حالی که اگر مراد نفی نسب در مطلق زنا بود باید می فرمودند: الولد من الزنا لاینسب الی الزانی

[b]قرینه دوم: عدم معقولیت تعبد انتساب ولد به زوج با علم به تولد از زنا[/b]
قرینه دیگر این است که در جایی که قطعا می دایم ولد از زوج نیست بلکه از زانی است؛ بسیار مستبعد است که شارع با یک حکم تعبدی ولد را از زوج بداند.

قرینه سوم: مورد روایات
قرینه دیگر این است که در تمامی روایات، زمینه شک وجود دارد؛ زیرا در مورد کنیزی است که خرید و فروش شده و قبل از استبراء رحم، همبستری صورت گرفته است.
پاسخ
#2
(11-آذر-1393, 22:34)asemani نوشته: یکی از مباحث مطرح در فقه که در موارد بسیاری دارای اثر است این است که آیا ولد الزنا شرعا ولد محسوب می شود بعد از پذیرش این مطلب که عرفا ولد محسوب می شود.
برخی معتقدند شارع بالحکومه ولد بودن را از ولد الزنا نفی کرده است فلذا احکام ولدیت بر چنین افرادی بار نمی شود.
برای اثبات این مدعا به ادله ای تمسک کرده اند از جمله روایت معروف: «الولد للفراش و للعاهر الحجر»


اما در مقابل کسانی که چنین معتقد نیستند مناقشاتی وارد کرده اند که یکی از این اشکالات این است که این روایت در مقام بیان حکم ظاهری است. به این معنا که اگر شک داشتیم فرزند متولد از همسر قانونی است یا زانی در این موارد شارع چنین حکمی فرموده است. محقق خویی و مرحوم تبریزی رحمها الله سه قرینه بر این مدعا اقامه کرده اند:

قرینه اول: فرض وجود صاحب فراش و عاهر در روایت
قرینه اول این است که در روایت فرض شده که هم عاهر وجود دارد و هم صاحب فراش. و در این فرض چون مشخص نیست ولد مربوط به چه کسی چنین حکم نموده اند. در حالی که اگر مراد نفی نسب در مطلق زنا بود باید می فرمودند: الولد من الزنا لاینسب الی الزانی

[b]قرینه دوم: عدم معقولیت تعبد انتساب ولد به زوج با علم به تولد از زنا[/b]
قرینه دیگر این است که در جایی که قطعا می دایم ولد از زوج نیست بلکه از زانی است؛ بسیار مستبعد است که شارع با یک حکم تعبدی ولد را از زوج بداند.

قرینه سوم: مورد روایات
قرینه دیگر این است که در تمامی روایات، زمینه شک وجود دارد؛ زیرا در مورد کنیزی است که خرید و فروش شده و قبل از استبراء رحم، همبستری صورت گرفته است.

با پذیرش این مبنا، مسائل مربوط به برخی درمان های ناباروی هم دچار مشکل می شود مقصود آن دسته از درمان ها است که زن فاقد تخمک است و بارداری از طریق دریافت تخمک از زن دیگری صورت می گیرد. زیرا با آزمایش ژنتیک مشخص می شود نوزاد متولد شده متعلق به زنی که نوزاد از رحمش متولد شده نیست.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال:  عدم دلالت فقرۀ«رضیً منه» بر رضای متأخر از بیع و رد دیدگاه مرحوم خوئی (ره) سید رضا حسینی 0 228 18-اسفند-1400, 23:06
آخرین ارسال: سید رضا حسینی
  «رجال»  اثبات صدور برخی از روایات کتاب احتجاج مرحوم طبرسی فطرس 3 732 10-آذر-1400, 12:40
آخرین ارسال: مخبریان
  استدلال به روایات باب طلاق برای شرطیت عدم اکراه در متعاقدین سید رضا حسنی 0 1,113 11-دي-1398, 12:28
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  چهار بیان از امام برای استفاده شرطیت عدم اکراه در متعاقدین از روایات لا یحل مال امرء سید رضا حسنی 0 1,339 21-آذر-1398, 15:36
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دواعی مختلف درذکر استثناء منقطع و تأثیر آن در فهم فقهی از ایات و روایات سید رضا حسنی 0 1,262 21-آذر-1398, 15:30
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بررسی شخصیت عبدالله بن القاسم در أسناد روایات سید رضا حسنی 0 1,805 22-آبان-1398, 12:11
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  سؤال:  روایات انتقال amirabas 0 3,808 15-اسفند-1391, 19:09
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان