6-اسفند-1393, 17:00
استاد شب زنده دار در باب بیان مراد امام (علیه السلام) از روایات عمار (مبنی بر اینکه حضرت فرمودند: اگر در منقار پرنده ای که از آب نوشید خون دیدی از آن آب نیاشام و وضو نگیر) بیان فرمودند: در این روایت موضوع نجاست خون نیست بلکه منقاری است که در آن خون باشد!!! یعنی اگر منقاری که در آن خون بود با آب ملاقات کرد آن آب نجس است در این صورت آب نجس است ( و ملاقات با منقار هم که بالوجدان محرز است استصحاب وجود خون به راحتی نجاست آب را اثبات میکند)
اما اگر خون علت نجاست باشد (کما اینکه در باب نجاسات مرتکز همین است) دیگر استصحاب جاری نیست چون ملاقات با خون وجدانی نیست و استصحاب هم آن را ثابت نمیکند الا به اصل مثبت.
آیا این استظهار استاد با اشکال روبرو نیست؟
اما اگر خون علت نجاست باشد (کما اینکه در باب نجاسات مرتکز همین است) دیگر استصحاب جاری نیست چون ملاقات با خون وجدانی نیست و استصحاب هم آن را ثابت نمیکند الا به اصل مثبت.
آیا این استظهار استاد با اشکال روبرو نیست؟