8-اسفند-1396, 21:27
(7-بهمن-1396, 21:03)حسین بن علی نوشته: استاد از بعضی از فقهاء نقل فرمودند و آنرا تایید هم کردندکه اگر نگهداری جنین به هر جهت منجر به حرج برای مادر در آینده میشود میتوان قبل از ولوج روح آنرا سقط کرد و این را از قاعده رفع حرج استفاده کرده اند
ولی به ذهن میرسد اگر لا حرج شامل این مورد شود، بسیاری از محرمات مثل نظر به اجنبیه و ... حتی سقط پس از ولوج روح هم شامل آن شود در حالی که به ضرورت فقهی ناسازگار است.
و به طور کلی چه دلیلی بر رفع تکالیف به جهت حرج در غیر موارد منصوصه وجود دارد که بتوان از آن تا این حد استفاده نمود؟؟؟؟
در مورد سقط پس از ولوج روح میتوان گفت که ما ادلهی خاصی در مورد حفظ نفس داریم و میدانیم که هیچ چیز (حتی حرج و امثال حرج) نمیتواند مجوز عدم احتیاط در حفظ نفس دیگران شود. لذا اگر حفظ نفسی بسیار حرجی هم باشد، کماکان واجب است. حال، ادلهی وجوب حفظ نفس شامل حفظ نفس جنین بعد از ولوج روح نیز میگردد. لذا طبیعی است که ایشان نظرشان را به حالت قبل از ولوج اختصاص دهند.