امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز سقط جنین
#11
اگر طبق نقل دوستمون از استاد محفوظی دلیلی بر حرمت سقط جنین قبل از ولوج روح نداشته باشیم، به نظر حقیر تفصیل استاد شهیدی حفظه الله وجیه خواهد بود.
ولی در صورتی که دلیلی بر منع داشته باشیم اگر این دلیل همان دلیل حرمت سقط جنین بعد از ولوج روح هم میباشد پس چرا قائل به تفصیل میشوید و اگر دلیلی غیر از آن دلیل است آن دلیل چیست؟

بنده که وجه تفصیل استاد معظم حفظه الله رو متوجه نشدم.
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
#12
غیر از وجهی که طرح شده، ادله ی دیگری نیز برای حرمت اسقاط جنین وجود دارد از جمله بعض نصوص خاصه. ن ک کتاب وسائل المنع من الانجاب نوشته ی آقای سید محمد رضا سیستانی الباب الخامس فی الاجهاض. تفصیلا بحث کرده اند.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محمد صادق رضوی
#13
(13-اسفند-1396, 00:06)مومن نوشته: استادمحفوظی:
بعضی فقها برای جواز به عدم دلیل بر حرمت قبل از ولوج روح استناد کردند چون ظاهرا تنها دلیل حرمت قبل الولوج ملازمه دیه با حرمته که اگر ملازمه نفی بشود - که شواهدی هم دارد- دلیلی بر حرمت نیست مگر مفسده ثانویه ای داشته باشد و دیگر به لا حرج هم نیاز نیست

اگر به شواهد مذکور اشاره بفرمایید ممنون میشم .
پاسخ
#14
جای بسی تعجبه که چجور گفتند، عدم الدلیل
و حال آنکه روایاتی از این قبیل هست:
موثقه اسحاق بن عمار:«المرأه تخاف الحبل فتشرب الدواء فتقلی ما فی بطندا؟ قال: لا، فقلت، انما هو نطفه، فقال: ان اول ما یخلق نطفه»
اسحاق بن عمار می گوید: به ابوالحسن (ع) عرض کردم، زن از باردار شدن می ترسد و دارو می نوشد تا آنچه در شکم دارد، بیفتد. امام فرمود: این کار را نباید کرد. گفتم: نطفه ای بیش نیست. نخستین چیزی که آفریده می شود نطفه است. استدلال امام این است که چون نطفه منشأ خلقت انسان است، پس اسقاطش جایز نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مورد جواز تمسک به عام در شبهه مصداقیه سید محمود فریمانه 3 5,926 20-فروردين-1392, 19:35
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان