امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وجود قید فی الاسلام یا عدم آن در حدیث لا ضرر (۱):
#1
استاد در جلسه ۴۹ مورخ ۲۷ آذر ۹۸ فرمودند : آقای سیستانی در این زمینه به نکاتی اشاره فرمودند از جمله این که مرحوم شیخ الشریعه بیان می کند، منبع ابن اثیر در نقل روایت لا ضرر با قید فی الاسلام، روشن نیست. آقای سیستانی بیان می کند: با مطالعه مقدمه ابن اثیر روشن می شود، اصل متن ابن اثیر از دو منبع بوده و اضافاتی را خود ابن اثیر اضافه کرده است. یکی از منابع ابن اثیر، کتاب ابی عبید أحمد بن محمد الهروي است و لا ضرر از آن منبع اخذ شده است.
نکته روشی مهم و جالب این سخن این است که برای استفاده از کتب، باید کتب را خوب شناخت. تا انسان مثلا نهایه ابن اثیر و لسان العرب را خوب نشناسد، نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند. یکی از نکات مهم در شناخت کتاب ها، فهم کیفیت ارتباط آنها به کتب مشابه است. مثل آنکه لسان العرب جمع آوری از کتب قبل بوده و در غالب موارد، نکته خاصی اضافه نشده است. همین نکته، در ارزیابی مطالب یک کتاب نیز اثرگذار است. نکته دیگر برای شناخت کتاب، مطالعه دقیق مقدمه کتاب است. مثل کتاب جامع الرواه که روش خاصی در تنظیم اسناد دارد که در مقدمه به آن اشاره شده و متأسفانه در دو چاپ موجود از جامع الرواه که به خصوص در چاپ اخیر، زحمت زیادی کشیده شده، مقدمه کتاب و روش آن، دقت نشده است. انسان باید با دید روش یابی و کشف سبک و روش مؤلف، مقدمه را مطالعه کند که تأثیر این دید با مطالعه معمولی، بسیار تفاوت دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقش کثرت وجود در پیدایش انصراف (2) مسعود عطار منش 0 14 دیروز, 12:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش کثرث وجود در پیدایش انصراف (1) مسعود عطار منش 0 15 دیروز, 12:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش کثرت وجود در پیدایش انصراف (3) مسعود عطار منش 0 125 19-اسفند-1402, 17:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انصراف حاصل از تلفیق غلبۀ وجود و کثرت استعمال مسعود عطار منش 2 320 18-بهمن-1402, 18:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 631 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حل اشکال عقلی شمول حدیث رفع نسبت به فقره نسیان مسعود عطار منش 0 284 23-تير-1402, 21:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 247 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  قرائتی متفاوت از حدیث طهارت و نتایج آن مسعود عطار منش 0 197 12-خرداد-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی مسعود عطار منش 2 1,374 22-ارديبهشت-1402, 16:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات مسعود عطار منش 0 473 15-ارديبهشت-1402, 23:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان