2-آذر-1398, 22:52
استاد شبیری در تاریخ 31\6 فرمودند : اگر روایت ضعیفی با روایت صحیحی در اصل محتوا یکسان باشد و جزییات به نحوی باشد که احتمال تعمد در کذب در آن منتفی باشد آن روایت ضعیغ نیز در آن جزییات معتبر شده و اگر قابل جمع نباشد با روایت صحیح تعارض می کند. وجه مطلب اینست که ادله حجیت خبر ثقه تنها احتمال کذب را منتفی میکند و احتمال خطا و عدم ضبط بین ثقه و غیر ثقه علی وجخ السویه بوده و با اصول عقلایی دفع میشود پس اگر احتمال کذب در خبز ضعیفی منتفی شد آن خبر نیز حجت خواهد شد.مثال این مطلب قید علی مومن است که در برخی نقلهای حدیث لا ضرر آمده و در برخی نیامده .