بحث مهمی که استاد مطرح کردند این است که:
در روایاتی که اسم جنس مانند:المحرم،المومن،المسلم بکار رفته است مراد خصوص مرد است یا زن را هم شامل میشود.
مثال:المحرم لایتزوج ولایزوج فإن فعل فنکاحه باطل.آیا شامل موردی که زن محرمة شخص محل رابه عقد دیگری درآورد هم میشود؟
ثمره:اگر بگوییم خصوص مرد راشامل میشود برای تسری حکم به زن باید از الغاء خصوصیت وقاعده اشتراک استفاده کنیم که نیاز به عدم احتمال خصوصیت دارد.اما اگر بگوییم ظهور اولی این اسماء أعم است از زن ومرد دیگر نیازی به الغاء خصوصیت نداریم وحتی اگر احتمال خصوصیت هم دهیم باز هم میتوانیم به ظهور اخذ کنیم و حکم را شامل هردو بدانیم.
نظر استاد:ظهور درأعم دارد واختصاصی به مرد ندارد.شاهد:درقرآن عزیز مصر خطاب به زلیخا میگوید:إنکِ کنتِ من الخاطئین.یاموارد دیگر.
در روایاتی که اسم جنس مانند:المحرم،المومن،المسلم بکار رفته است مراد خصوص مرد است یا زن را هم شامل میشود.
مثال:المحرم لایتزوج ولایزوج فإن فعل فنکاحه باطل.آیا شامل موردی که زن محرمة شخص محل رابه عقد دیگری درآورد هم میشود؟
ثمره:اگر بگوییم خصوص مرد راشامل میشود برای تسری حکم به زن باید از الغاء خصوصیت وقاعده اشتراک استفاده کنیم که نیاز به عدم احتمال خصوصیت دارد.اما اگر بگوییم ظهور اولی این اسماء أعم است از زن ومرد دیگر نیازی به الغاء خصوصیت نداریم وحتی اگر احتمال خصوصیت هم دهیم باز هم میتوانیم به ظهور اخذ کنیم و حکم را شامل هردو بدانیم.
نظر استاد:ظهور درأعم دارد واختصاصی به مرد ندارد.شاهد:درقرآن عزیز مصر خطاب به زلیخا میگوید:إنکِ کنتِ من الخاطئین.یاموارد دیگر.