25-دي-1398, 15:11
(25-دي-1398, 13:55)خیشه نوشته: مرحوم آخوند میتواند بگوید: معنای کلی مفرد مذکر ،موضوع له است و تحلیل آن نیز این است که واضع در ابتدا کلمه هذا را در نظر میگیرد و بعد کلی مفرد مذکر را نیز در نظر میگیرد و هذا را برای خود این مفهوم کلی وضع میکند. بله مرحوم اخوند ممکن است بگوید که مصداق این مفهوم خاص است ولی هذا برای این مصداق وضع نشده است بلکه برای مفهوم ان وضع شده است. دقیقا همین مطلب را مرحوم اخوند در حروف مطرح میکند.
اصل تحلیل این بحث این است که معنایی که بازاء هذا قرار گرفته است آیا مفهوم کلی مفرد مذکر است یا مصادیق آن است؟ مرحوم آخوند میفرماید مفهوم کلی است ولی مرحوم اصفهانی میگوید مصادیق ان است و با توجه قرائنی که اقامه میکند، بعید نیست که حق با مرحوم اخوند باشد.
خلاصه: خیلی واضح نیست که ادعای مرحوم اصفهانی صحیح باشد.
عدم صحت کلام مرحوم آخوند از اینجا روشن می شود که دلالت الفاظ بر معانی آنها تصدیقی نیست بلکه تصوری است. از طرف دیگر اگر لفظ «هذا» از موجود غیر ذی شعور مانند طوطی صادر شود، معنای مفرد مذکر مخاطب به ذهن خطور نمی کند.
بنابراین روشن می شود که هذا با المفرد المذکر المخاطب به یک معنا نیست.