17-مرداد-1399, 07:13
(16-مرداد-1399, 12:21)عرفان عزیزی نوشته: اگر تنها غرض این نقل تعریف از خود باشد بی عقلی قابل طرح است اما این روایت حاوی نکته ی دیگری نیز هست و آن اینکه نباید مطالب سطح بالا را بر افرادی که سطح ایمانی پایین دارند تحمیل نمود چرا که این کار ممکن است سبب تضعیف ایمان و ناامیدی ایشان گردد لذا اشکال امام وارد نیست به این نقل
البته برخی برعکس اعتقاد دارند که دلالت روایت این است که عمر بن حنظله خیلی آشنایی با فقه نداشته است یا به قول شما از بچه های بالا نبوده است.
عین متن چنین است:
««اشکال و خدشهي استاد به دلالت روايت کليني از عمر بن حنظله»
بنده به دلالتش هم يک خدشه دارم که ديگران توجه نکردهاند و آن اينکه معلوم ميشود عمر بن حنظله(رحمه الله عليه) يک آدم خيلي خشني بود، يا تنگ نظر بود که به او ميفرمايد: کار را خيلي بر مردم، مشکل نکنيد، نگوييد زنان بايد از يک خيابان جداگانه بروند تا عفت و حجابشان حفظ بشود، يا زنان فقط در خانه بمانند کهنه بشورند، غذا بپزند، ظرف بشويند، لباس بشويند. معلوم ميشود عمربن حنظله خيلي با فقه اسلام، آشنايي نداشت و آن را مشکل ميگرفته است.»
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق