22-شهريور-1399, 11:52
"ولی ممکن است اشکال انقلاب نسبت را اینگونه تقریر کنیم که دلیل سوم یک دلیل اول را تخصیص اکثر یا کثیر می زند و یا دلیل اول بعد التخصیص دلیل دوم را تخصیص کثیر یا اکثر می زند و تخصیص کثیر یا اکثر است که انقلاب نسبت را غیر عرفی میکند."
اشکال تخصیص اکثر یا کثیر در شاهد جمع هم هست. مثلا در اکرم العلماء و لاتکرم العلماء که شاهد جمع میگوید العالم ان کان عالما فاکرمه و ان کان فاسقا فلا تکرمه، اگر در بین علماء یکی از دو گروه عدول و یا فساق، بیشتر از دیگری باشند تخصیص اکثر لازم می آید و اگر مساوی باشند تخصیص مساوی لازم می آید که آن هم قبیح است و این اشکال را استاد از والد معظمشان نقل می کردند گرچه به آن ملتزم نبودند
اشکال تخصیص اکثر یا کثیر در شاهد جمع هم هست. مثلا در اکرم العلماء و لاتکرم العلماء که شاهد جمع میگوید العالم ان کان عالما فاکرمه و ان کان فاسقا فلا تکرمه، اگر در بین علماء یکی از دو گروه عدول و یا فساق، بیشتر از دیگری باشند تخصیص اکثر لازم می آید و اگر مساوی باشند تخصیص مساوی لازم می آید که آن هم قبیح است و این اشکال را استاد از والد معظمشان نقل می کردند گرچه به آن ملتزم نبودند