23-آبان-1400, 07:01
استاد شبیری در جلسه 26 مورخ 22آبان 1400 فرمودند:
حق این است که چنانچه موضوع حکم، صرف الوجود کلی باشد استصحاب کلی قسم ثالث جاری است زیرا با زوال فرد اول و جایگزینی فرد دوم صرف الوجود کماکان باقی بوده و هیچ تغییری نمی کند در نتیجه ارکان استصحاب تمام است ولی چنانچه موضوع حکم، مطلق الوجود کلی باشد با تبدیل و جایگزینی افراد، متبدل می شود و ارکان استصحاب در آن متوفر نخواهد بود
این تفصیل در کلمات مرحوم حاج شیخ در درر نیز مطرح است و گویا آیت الله شبیری دام ظله نیز به این تفصیل تمایل دارند.
حق این است که چنانچه موضوع حکم، صرف الوجود کلی باشد استصحاب کلی قسم ثالث جاری است زیرا با زوال فرد اول و جایگزینی فرد دوم صرف الوجود کماکان باقی بوده و هیچ تغییری نمی کند در نتیجه ارکان استصحاب تمام است ولی چنانچه موضوع حکم، مطلق الوجود کلی باشد با تبدیل و جایگزینی افراد، متبدل می شود و ارکان استصحاب در آن متوفر نخواهد بود
این تفصیل در کلمات مرحوم حاج شیخ در درر نیز مطرح است و گویا آیت الله شبیری دام ظله نیز به این تفصیل تمایل دارند.