15-بهمن-1400, 14:50
اینکه عرف این احساس رو داره باید احساس بشه، و ادعا این بود که این احساس وجود داره و عرف میگه احتمال میدهم که تکلیفی به گردنم هست.
حالا بر فرض قبول این ادعا، عرف از خطاب مولا نسبت به جاهل بسیط حکم رو مطلق میدونه، خطاب که قید نداره، عرف هم با این ارتکاز حکم رو شامل جاهل بسیط میبینه، ثمره هم داره، چون اگر کسی منکر برائت شرعیه شد مثل آیتالله شبیری حفظهالله تعالی و روایات احتیاط رو هم ناتمام دانست عقلا احتیاط می کنه. ولی اگه شامل جاهل ندونیم احتیاط نداره. ثمره دیگه احتیاط مستحبه.
احتیاط به قصد تحصیل غرض هم احتیاط نیست. والله العالم نمیدونم
حالا بر فرض قبول این ادعا، عرف از خطاب مولا نسبت به جاهل بسیط حکم رو مطلق میدونه، خطاب که قید نداره، عرف هم با این ارتکاز حکم رو شامل جاهل بسیط میبینه، ثمره هم داره، چون اگر کسی منکر برائت شرعیه شد مثل آیتالله شبیری حفظهالله تعالی و روایات احتیاط رو هم ناتمام دانست عقلا احتیاط می کنه. ولی اگه شامل جاهل ندونیم احتیاط نداره. ثمره دیگه احتیاط مستحبه.
احتیاط به قصد تحصیل غرض هم احتیاط نیست. والله العالم نمیدونم