16-بهمن-1400, 20:54
(15-بهمن-1400, 14:56)105767 نوشته: اینکه فرمودید آیتالله شبیری حفظهالله تعالی در فرض شک مرخص العنان میبینه به چه بیانه؟
چون احتیاط رو حرجی میدونه پس آزاد میینه؟
یا چون تکلیف نداره واقعا؟
یا تزاحم بین ملاکات ترخیصی و لزومی که حاج آقا جواد هم تزاحم رو پذیرفته ظاهراً؟
با قطع نظر از اینکه تکلیفی دارد در واقع یا نه؛ باز هم عقلا مرخص العنان است چون عقل حکم به لزوم احتیاط نمیکند و همین مقدار برای آزاد بودن کافی است.
ان قلت: دفع ضرر محتمل چه میشود؟ قلت: احتمال وجود غرض لزومی مولا در رخصت کافی است برای اینکه مطلوبیت احتیاط متعین نباشد زیرا عبد احتمال میدهد آزاد بودن مطلوب مولا باشد.
و لایخفی که این بیان ارتباطی به تزاحم حفظی میان ملاکات الزام و ترخیص ندارد اما از یکی از مقدمات نظریه تزاحم حفظی (یعنی: امکان ملاک داشتن ترخیص) استفاده میکند و حضرت آیت الله مثال های شیرینی هم برای تقریب این مقدمه ذکر میفرمودند.
هذا ما استفدت من بیاناته مدظله بحسب فهمی القاصر.