28-دي-1401, 14:40
با تشکر از آقای عطار منش
الآن شخصی که ساعت دو روز چهارشنبه نماز ظهر ناسي سوره است، منشآش با شخص دیگر که نماز می خواند و ناسي سوره نیست فرق میکند دیگر.
آن فرد به نماز نه جزئی مثلا مکلف است و دیگری به نماز ده جزئی.
اینکه دیگر دیگر ربطی به انحلال در انشاء و منشأ ندارد.
امام قدس سره همین مورد را هم خلاف ارتکاز می فرمایند و قبول ندارد.
ثانیا الآن شارع که می خواهد با یک انشاء منشأات متعدد داشته باشد زمان انشاء به این منشأات علم تفصیلی دارد یا ندارد؟
تصریح قائلين به انحلال است که علم تفصیلی دارد.(محقق خویی)
خب عرض ما این است علم تفصیلی که دارد، منشأات هم که با هم فرق می کنند و در یک عنوان نمی گنجد، که اگر هم بگنجد با توجه به علم تفصیلی عنوان مشیر است دیگر، بنابراین ظاهرا مشخص است که اراده تفصیلی هم دارد.
و با انحلال در منشأات خیلی نمی سازد.
فلذا جواب به خلط را نفهمیدم، توضیح بفرمایید ممنون میشم
الآن شخصی که ساعت دو روز چهارشنبه نماز ظهر ناسي سوره است، منشآش با شخص دیگر که نماز می خواند و ناسي سوره نیست فرق میکند دیگر.
آن فرد به نماز نه جزئی مثلا مکلف است و دیگری به نماز ده جزئی.
اینکه دیگر دیگر ربطی به انحلال در انشاء و منشأ ندارد.
امام قدس سره همین مورد را هم خلاف ارتکاز می فرمایند و قبول ندارد.
ثانیا الآن شارع که می خواهد با یک انشاء منشأات متعدد داشته باشد زمان انشاء به این منشأات علم تفصیلی دارد یا ندارد؟
تصریح قائلين به انحلال است که علم تفصیلی دارد.(محقق خویی)
خب عرض ما این است علم تفصیلی که دارد، منشأات هم که با هم فرق می کنند و در یک عنوان نمی گنجد، که اگر هم بگنجد با توجه به علم تفصیلی عنوان مشیر است دیگر، بنابراین ظاهرا مشخص است که اراده تفصیلی هم دارد.
و با انحلال در منشأات خیلی نمی سازد.
فلذا جواب به خلط را نفهمیدم، توضیح بفرمایید ممنون میشم