10-شهريور-1402, 13:40
سخن در جانشینی امارات نیست چون حتی استاد و معمول آقایان اصل جانشینی را قبول دارند.
بحث در اینست که وجه جایگزینی حکومت است یا ورود است یا...؟
آقای خویی رحمه الله با استناد به استعمال لفظ عالم و فقیه و... فرمودند پس من قامت عنده الاماره نازل منزله فقیه و عالم است و این تنزیل همان حکومت است.
استاد در اشکال فرمودند اطلاق لفط عالم و عارف می تواند به از باب تنزیل نباشد بلکه حقیقی باشد به اینصورت که متعلق علم حکم ظاهری باشد نه واقعی.
پس اشکال ولرد است.
بحث در اینست که وجه جایگزینی حکومت است یا ورود است یا...؟
آقای خویی رحمه الله با استناد به استعمال لفظ عالم و فقیه و... فرمودند پس من قامت عنده الاماره نازل منزله فقیه و عالم است و این تنزیل همان حکومت است.
استاد در اشکال فرمودند اطلاق لفط عالم و عارف می تواند به از باب تنزیل نباشد بلکه حقیقی باشد به اینصورت که متعلق علم حکم ظاهری باشد نه واقعی.
پس اشکال ولرد است.