8-ارديبهشت-1395, 12:28
به نظرم این که در صرف خبر واحد چه خبری می تواند حجت باشد و چه خبری نه، فرق می کند با احادیث. هدف از بررسی رجالی روایات، اطمینان به صدور روایت از امام و جعلی نبودن آن است، و این هدف تنها و بلکه شاید اصلاً با علم رجال حل نمی شود. همان طور که علمای حدیث و فقه تقریباً تا قبل از علامه حلی روششان این گونه نبوده است و از قرائن دیگر که صدور روایت را ثابت می کنند استفاده می کردند. مثلاً وجود روایت در منابع مشهور و یا عمل مشهور علما و یا مطابقت با قرآن و..، که با این قرائن حتی خبر غیر ثقه را نیز قبول می کردند و خبر ثقه را کنار می گذاشتند.
(ضمناً در مورد این که چطور می توان به خبر رجالیون اعتماد کرد و در مورد دیگر مباحث مبنایی،اگر کتابی سراغ دارید لطف بفرمایید بگویید.)
(ضمناً در مورد این که چطور می توان به خبر رجالیون اعتماد کرد و در مورد دیگر مباحث مبنایی،اگر کتابی سراغ دارید لطف بفرمایید بگویید.)