16-اسفند-1396, 09:09
(16-اسفند-1396, 07:31)مسعود عطار منش نوشته: 1- بنده به عکس شما خیال می کنم غالب حالت های نفسانی ما همراه با رجحان یکی از طرفین یا اطراف است نه برابر .ممکن است رجحانی غیر قابل اعتنا در احد اطراف رایج باشد (مثلا احتمال ۵۵ در مقابل ۴۵) اما بیش از این را فکر نمیکنم... استقرا نکردهام
(16-اسفند-1396, 07:31)مسعود عطار منش نوشته: 2-استاد حفظه الله در مورد سئوالهایی که از قضیه شخصیه باشد این بیان را دارند ولی در قضاییی کلیه لزوما این مطلب را نمی پذیرند و غالب روایات محل بحث ظاهرا از قسم دوم است .بله. حق با شماست. ممنون.
اما به نظرم نکتهی دیگری نیز قابل توجه است:
این که حضرات ترک استفصال نکردهاند ممکن است به خاطر منجزیت مطلق علم اجمالی باشد، نه تعارض و تساقط اصول در اطراف علم اجمالی. (به عبارتی دیگر، علم اجمالی علت تامهی تنجز باشد و اصلا مجرای اصل نباشد که بخواهد تعارضی رخ دهد) در این صورت منجزیت علم اجمالی مطلق خواهد بود، هر چند که در نظر امام معصوم علیه السلام در صورتی که در جایی تعارض بین جریان اصول رخ دهد، طرف مظنون مقدم باشد.
موفق باشید.