امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی اشکال جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی
#1
برخی از اصولیین برای رفع اشکال ترجیح بلا مرجح به جریان برائت در احد اطراف به نحو تخییری اشاره کرده اند ؛ به این بیان که چون جریان اصل در طرفین موجب ترخیص در مخالفت قطعیه است و ترخیص در احد اطراف بنحو معین ترجیح بلا مرجح است و جریانش در احدهما لا بعینه هم دچار اشکال غیر عرفی بودن است ملتزم می شویم به این که اصل در هر دو طرف جاری میشود ولکن مشروط به امتثال طرف دیگر یعنی اگر الف را امتثال کردی در ب و اگر ب را امتثال کردی در الف و این هیچ یک از محذورات گذشته را ندارد . به این بیان اشکالاتی شده است که فعلا به یکی از آنها اشاره می کنیم :
مرحوم خوئی در اشکال به این راه حل فرموده اند حکم ظاهری باید محتمل المطابقه با حکم واقعی باشد و در اینجا احتمال مطابقت وجود ندارد چون الف و ب هر کدام واجب باشند بنحو مطلق واجب اند و هر کدام مباح باشند نیز به نحو مطلق مباح اند .
مرحوم صدر به این اشکال پاسخ داده اند که خلاصه اش عبارت از این است که لازم نیست حکم ظاهری احتمال مطابقت با حکم واقعی داشته باشد .
پاسخ
#2
(16-اسفند-1396, 07:42)مسعود عطار منش نوشته: برخی از اصولیین برای رفع اشکال ترجیح بلا مرجح به جریان برائت در احد اطراف به نحو تخییری اشاره کرده اند ؛ به این بیان که چون جریان اصل در طرفین موجب ترخیص در مخالفت قطعیه است و ترخیص در احد اطراف بنحو معین ترجیح بلا مرجح است و جریانش در احدهما لا بعینه هم دچار اشکال غیر عرفی بودن است ملتزم می شویم به این که اصل در هر دو طرف جاری میشود ولکن مشروط به امتثال طرف دیگر یعنی اگر الف را امتثال کردی در ب و اگر ب را امتثال کردی در الف و این هیچ یک از محذورات گذشته را ندارد . به این بیان اشکالاتی شده است که فعلا به یکی از آنها اشاره می کنیم :
مرحوم خوئی در اشکال به این راه حل فرموده اند حکم ظاهری باید محتمل المطابقه با حکم واقعی باشد و در اینجا احتمال مطابقت وجود ندارد چون الف و ب هر کدام واجب باشند بنحو مطلق واجب اند و هر کدام مباح باشند نیز به نحو مطلق مباح اند .
مرحوم صدر به این اشکال پاسخ داده اند که خلاصه اش عبارت از این است که لازم نیست حکم ظاهری احتمال مطابقت با حکم واقعی داشته باشد .

با سلام و سپاس

اینکه مرحوم خویی می فرمایند باید محتمل المطابقه باشد، به چه معناست؟ آیا به این معناست که باید موافقت التزامیه را مراعت کرد و چون این موافقت مراعات نمی شود، مشکل دارد؟

خواهش دیگر هم اینکه پاسخ مرحوم صدر را مقداری توضیح دهید زیرا این بیان صرف ادعای ایشان است. وجه آن چیست؟
اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#3
(16-اسفند-1396, 20:35)محمد 68 نوشته:
(16-اسفند-1396, 07:42)مسعود عطار منش نوشته: برخی از اصولیین برای رفع اشکال ترجیح بلا مرجح به جریان برائت در احد اطراف به نحو تخییری اشاره کرده اند ؛ به این بیان که چون جریان اصل در طرفین موجب ترخیص در مخالفت قطعیه است و ترخیص در احد اطراف بنحو معین ترجیح بلا مرجح است و جریانش در احدهما لا بعینه هم دچار اشکال غیر عرفی بودن است ملتزم می شویم به این که اصل در هر دو طرف جاری میشود ولکن مشروط به امتثال طرف دیگر یعنی اگر الف را امتثال کردی در ب و اگر ب را امتثال کردی در الف و این هیچ یک از محذورات گذشته را ندارد . به این بیان اشکالاتی شده است که فعلا به یکی از آنها اشاره می کنیم :
مرحوم خوئی در اشکال به این راه حل فرموده اند حکم ظاهری باید محتمل المطابقه با حکم واقعی باشد و در اینجا احتمال مطابقت وجود ندارد چون الف و ب هر کدام واجب باشند بنحو مطلق واجب اند و هر کدام مباح باشند نیز به نحو مطلق مباح اند .
مرحوم صدر به این اشکال پاسخ داده اند که خلاصه اش عبارت از این است که لازم نیست حکم ظاهری احتمال مطابقت با حکم واقعی داشته باشد .

با سلام و سپاس

اینکه مرحوم خویی می فرمایند باید محتمل المطابقه باشد، به چه معناست؟ آیا به این معناست که باید موافقت التزامیه را مراعت کرد و چون این موافقت مراعات نمی شود، مشکل دارد؟

خواهش دیگر هم اینکه پاسخ مرحوم صدر را مقداری توضیح دهید زیرا این بیان صرف ادعای ایشان است. وجه آن چیست؟
پاسخ به سئوال اول :
ظاهرا مراد مرحوم  خوئی از احتمال مطابقت که استاد هم پذیرفتند این است که در هر بار که اصل عملی را جاری میکنیم باید احتمال مطابقتش را بدهیم و  این که می گویند مخالفت التزامیه شرط است یا نه بلحاظ مجموع موارد می گویند و به عبارت دیگر ممکن است ما احتمال مطابقت با واقع را در هر بار که می خواهیم اصل را در طرفی جاری کنیم لازم بدانیم ولی در عین حال مجموع موارد مخالف واقع شود و چون ما مخالفت التزامیه را بلا مانع می دانیم اصل را در مجموع موارد جاری کنیم ؛ به این مثال توجه کنید : ظرفی است که معلوم نیست پاک است یا نجس و فرض کنید هیچ اصلی در ناحیه این اب جاری نیست و مکلف عن غفله با این آب وضو می گیرد که حکمش عبارت از اینست که نسبت به حدثش استحصاب دارد که وضو محقق نشده و نسبت به نجاست و طهارت اعضای بدنش استصحاب طهارت دارد ؛ در این مثال دو استصحاب جاری کردیم که هر کدام به تنهایی احتمال مطابقت دارد و لو در مجموع مخالفت التزامیه صورت می گیرد چون یا بدنم پاک است و وضو دارم و یا بدنم نجس است و وضو هم ندارم و حالت بینابین ندارد .
پاسخ به سئوال دوم :
اتعبیر ایشان این است که لا وجه لاشتراط احتمال مطابقه الحکم الظاهری للواقع پس ظاهرا ایشان به عدم الدلیل تمسک می کند . البته ایشان وجود شک در حکم واقعی را لازم می داند چون اگر هیچ شکی در حکم واقعی نباشد جایی برای حکم ظاهری نیست همانطور که در ما نحن فیه شک هست ولو مقرون به علم اجمالی .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برائت در شبهات غیر محصوره و ضابطۀ آن مسعود عطار منش 7 481 2-ارديبهشت-1397, 18:00
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی  اشکالی به جریان تخییری برائت در اطراف علم اجمالی و پاسخ به ان مسعود عطار منش 0 248 20-اسفند-1396, 08:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  ترجیح ذی المزیه در جریان برائت در اطراف علم اجمالی2 مسعود عطار منش 4 643 16-اسفند-1396, 20:55
آخرین ارسال: محمد 68
  نکته علمی  ترجیح ذی المزیه در جریان اصل برائت مسعود عطار منش 6 820 13-اسفند-1396, 07:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  جریان برائت در بعض اطراف معلوم بالاجمال بدون اشکال ترجیح بلا مرجح مسعود عطار منش 0 224 7-اسفند-1396, 08:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  شمول اصاله الحل نسبت به علم اجمالی در غیر موراد خلاف ارتکاز مسعود عطار منش 3 659 25-بهمن-1396, 08:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی مسعود عطار منش 2 504 16-بهمن-1396, 07:19
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «تقریر»  برائت/ ادله احتیاط/ اخبار تثلیث 95.10.18 احمدرضا 96 28,628 29-فروردين-1396, 17:33
آخرین ارسال: احسنی
  نکته علمی  عدم جریان استصحاب درنفس حکم عقل محمدخادمی 0 1,744 17-دي-1392, 22:01
آخرین ارسال: محمدخادمی
  اشکال  جریان استصحاب درحکم مستکشف ازحکم عقل واشکال به شیخ اعظم ره محمدخادمی 0 1,820 17-دي-1392, 21:38
آخرین ارسال: محمدخادمی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان