19-ارديبهشت-1399, 14:32
(آخرین تغییر در ارسال: 19-ارديبهشت-1399, 14:37 توسط ارادتمند آیت الله مکارم.)
نکته اول: کسی که حتی در یکی از مقدمات به اجتهاد نرسیده باشد اصلا مجتهد نیست.
نکته دوم: نگاه کنید حقیر فکر می کنم که حکم نهایی شرعی می تونه حاصل کار یک مجموعه باشه. هر قسمتش براساس مبنا و نظر شخصی که در آن قسمت اعلم است، باشد.نه براساس نظر یک فردی به عنوان مجتهد.
در این حالت، رجوع به شخص خاصی معنا ندارد. بلکه رجوع به ماحصل کار است.
بخاطر ظاهر روایات و سیره سابقین، مفروض گرفته شده که برای حکم شرعی فقط باید به یک نفر رجوع کرد. در حالی که این کار جز جمود بر ظاهر الفاظ روایات دلیلی ندارد.
شاید هم اصلا به ذهن شریفشان خطور نکرده که غیر از این حالت هم ممکن است.
هرچند ظاهرا یکی از ثمرات این بحث، انکار ولایت و نیابت فقها است، اما بحث در عنوانی مستقل باید مطرح می شد.
نکته دوم: نگاه کنید حقیر فکر می کنم که حکم نهایی شرعی می تونه حاصل کار یک مجموعه باشه. هر قسمتش براساس مبنا و نظر شخصی که در آن قسمت اعلم است، باشد.نه براساس نظر یک فردی به عنوان مجتهد.
در این حالت، رجوع به شخص خاصی معنا ندارد. بلکه رجوع به ماحصل کار است.
بخاطر ظاهر روایات و سیره سابقین، مفروض گرفته شده که برای حکم شرعی فقط باید به یک نفر رجوع کرد. در حالی که این کار جز جمود بر ظاهر الفاظ روایات دلیلی ندارد.
شاید هم اصلا به ذهن شریفشان خطور نکرده که غیر از این حالت هم ممکن است.
هرچند ظاهرا یکی از ثمرات این بحث، انکار ولایت و نیابت فقها است، اما بحث در عنوانی مستقل باید مطرح می شد.