امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم جواز تقلید برای عوام! (در صورتی که... )
#3
در تایید فرمایش آقای خسرو بیگی به این عبارت مرحوم شیخ اعلی الله مقامه (رسائل4: 41) نیز می توان استشهاد نمود؛ ایشان در بحث تخییر در فرض تکافؤ متعارضین این مساله را طرح فرموده اند که اگر برای مجتهد تعادل حاصل شد می تواند به تعیین فتوا دهد یا خیر

«
ثم المحكي عن جماعة بل قيل: إنه مما لا خلاف فيه أن التعادل إن وقع للمجتهد كان مخيرا في عمل نفسه. و إن وقع للمفتي لأجل الإفتاء فحكمه أن يخير المستفتي، فيتخير في العمل كالمفتي.
و وجه الأول واضح. و أما وجه الثاني؛ فلأن نصب الشارع للأمارات و طريقيتها يشمل المجتهد و المقلد، إلا أن المقلد عاجز عن القيام بشروط العمل بالأدلة من حيث تشخيص مقتضياتها و دفع موانعها، فإذا أثبت ذلك المجتهد، و أثبت جواز العمل لكل من الخبرين المتكافئين، المشترك بين المقلد و المجتهد، تخير المقلد كالمجتهد.و لأن إيجاب مضمون أحد الخبرين على المقلد لم يقم عليه دليل، فهو تشريع.
و يحتمل أن يكون التخيير للمفتي، فيفتي بما اختار؛ لأنه حكم‏ للمتحير، و هو المجتهد. و لا يقاس هذا بالشك الحاصل للمجتهد في بقاء الحكم الشرعي، مع أن حكمه- و هو البناء على الحالة السابقة- مشترك بينه و بين المقلد؛ لأن الشك هناك في نفس الحكم الفرعي المشترك و له حكم مشترك، و التحير هنا في الطريق إلى الحكم، فعلاجه بالتخيير مختص بمن يتصدى لتعيين الطريق، كما أن العلاج بالترجيح مختص به.
فلو فرضنا أن راوي أحد الخبرين عند المقلد أعدل و أوثق من الآخر؛ لأنه أخبر و أعرف به، مع تساويهما عند المجتهد أو انعكاس الأمر عنده، فلا عبرة بنظر المقلد. و كذا لو فرضنا تكافؤ قولي اللغويين في معنى لفظ الرواية، فالعبرة بتخير المجتهد، لا تخير المقلد بين حكم يتفرع على أحد القولين و آخر يتفرع على الآخر.
و المسألة محتاجة إلى التأمل، و إن كان وجه المشهور أقوى
»

گویا اصل اینکه مجتهد باید متصدی تعیین طرق حتی در مقدمات باشد عند الطرفین مفروغ عنه بوده است و اختلاف فقط در آن است که تخییر خودش حکم شرعی است (مانند تخییرمیان خصال کفاره) یا طریق به حکم شرعی می باشد (مانند مرجحات باب تعارض که نظر مجتهد در آن معتبر است). بنا بر اول نظر مشهور تقویت می شود و بنابر ثانی غیر آن لکن با این توضیح روشن می شود که اختیار قول مشهور منافاتی با مطلوبی که برای آن استشهاد می نماییم (یعنی اختصاص مقدمات استنباط به مجتهد) ندارد؛ فلیتدبر.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: عدم جواز تقلید برای عوام! (در صورتی که... ) - توسط سید محمد احمدی - 1-مهر-1399, 12:29

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 17 31,944 11-فروردين-1402, 14:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم تفکیک بین حق حاکمیت و جواز حاکمیت محمود رفاهی فرد 2 1,271 12-دي-1400, 01:31
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
  وجه جمع انکار برای رفع تعارض عرفان عزیزی 1 1,040 27-خرداد-1400, 07:08
آخرین ارسال: مهدی دهبان
  عدم جواز اخذ سخنان غیر معصوم ارادتمند آیت الله مکارم 1 1,210 29-ارديبهشت-1399, 14:53
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تقلید معصوم از غیر معصوم! مهدی خسروبیگی 2 1,819 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  برای تصرف در اموال دیگران رضایت فعلی آنها کافی است هر چند در دل ناراحت هستند!! حسین بن علی 0 1,133 28-آذر-1398, 16:27
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مساله جدید: فضیلتی برای سادات حسین بن علی 22 35,099 19-اسفند-1397, 17:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ثمره خطابات قانونیه در شرطیت قدرت برای تکالیف خیشه 0 1,836 8-دي-1397, 20:11
آخرین ارسال: خیشه
  تطوّق، نشانه ای برای تشخیص اول ماه 83068 3 8,433 26-بهمن-1395, 12:18
آخرین ارسال: 83068
  جواز قتل تارک نهي از منکر معين الحق 2 5,150 10-بهمن-1394, 12:58
آخرین ارسال: عالم

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان