23-شهريور-1399, 22:12
(آخرین تغییر در ارسال: 23-شهريور-1399, 22:13 توسط محمود رفاهی فرد.)
مطلبی دیگر در ادامه ی مطلب اول، بر گرفته از درس استاد(99/6/22)
در متباینین، اگر سه دلیل داشته باشیم، انقلاب نسبت و اگر چهار دلیل داشته باشیم، شاهد جمع می شود به توضیحی که گذشت.
اما اگر دو دلیل، نسبتشان عموم و خصوص من وجه باشد، دراین صورت با همان سه دلیل، در یک صورت انقلاب نسبت و در صورت دیگر شاهد جمع می شود به این توضیح که اگر دلیل سوم، ماده ی اجتماع را از تحت یکی از دو دلیل خارج کند، تبعا تنافی این دلیل با دلیل دیگر برطرف میشود و نوبت به بحث انقلاب نسبت نمی رسد مشابه شاهد جمع). اما اگر دلیل سوم، ماده ی افتراق یکی از دو دلیل را از تحت آن خارج کند و آن دلیل، مختص به ماده ی اجتماع شود، در این صورت بحث انقلاب نسبت و تخصیص دلیل دیگر به مراد جدی این دلیل مطرح می شود.
در متباینین، اگر سه دلیل داشته باشیم، انقلاب نسبت و اگر چهار دلیل داشته باشیم، شاهد جمع می شود به توضیحی که گذشت.
اما اگر دو دلیل، نسبتشان عموم و خصوص من وجه باشد، دراین صورت با همان سه دلیل، در یک صورت انقلاب نسبت و در صورت دیگر شاهد جمع می شود به این توضیح که اگر دلیل سوم، ماده ی اجتماع را از تحت یکی از دو دلیل خارج کند، تبعا تنافی این دلیل با دلیل دیگر برطرف میشود و نوبت به بحث انقلاب نسبت نمی رسد مشابه شاهد جمع). اما اگر دلیل سوم، ماده ی افتراق یکی از دو دلیل را از تحت آن خارج کند و آن دلیل، مختص به ماده ی اجتماع شود، در این صورت بحث انقلاب نسبت و تخصیص دلیل دیگر به مراد جدی این دلیل مطرح می شود.