امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استصحاب در نگاه عقلاء
#1
استاد شبیری شمول روایات استصحاب در شبهات حکمیه را نپذیرفتند ولی جریان استصحاب عقلایی را در برخی موارد پذیرفتد.
ایشان فرمودند در امور اعتباری ای که از قبیل شک در رافع است خود عقلا استصحاب را جاری می دانند. مثلا در طلاق اگر شک کردیم عربیت صیغه شرط است یا نه اگر صیغه طلاق به فارسی جاری شد به نظر می رسد عقلا این گونه نیست که به سراغ امثال اصل برایت زوجه از تبعیت زوج و... بروند بلکه می گویند تا مزیل نکاح احراز نشده باید آن را باقی انگاشت.
اما در جایی که از قبیل شک در مقتضی باشد چنین نیست مثلا اگر شک داشتیم فلان معامله جایز است یا لازم و من له الخیار معامله را فسخ کرد در اینجا نمی توان گفت عقلا بنا را بر بقای عقد می گذارند چون از قبیل شک در مقتضی است.
پاسخ
#2
در طلاق ادعای سیره عقلا در زمان معصوم کرده اند؟سیره عملی یا ارتکازی؟
احکام شرعی رو امور اعتبازی نمی دونند؟
شاید بعید نباشه اگه بگیم سیره عقلاء در قوانین و احکام امراء و حکام بر بقاء بوده است و بقاء را در فرض شک از باب احتیاط قائل نمی شوند.
پاسخ
#3
اگر چنین سیره ای باشد که بعید نیست باشد یا از باب استصحاب بنا را بر بقاء می گذارند و یا از باب احتیاط.
اگر از باب استصحاب باشد استصحاب عقلائی اثبات می شود چون این سیره عقلاء در موالی عرفی موجب سرایت آن در احکام شرعیه می شود و لذا اگر مرضی عند الشارع المقدس نباشد ردع آن لازم به نظر میرسد.
شبیه این بیان را استاد سید جواد دام ظله و غیر ایشان در برائت عقلائی دارند.
اگر از باب احتیاط هم باشد در اصل مطلب که لزوم اعتبار بقاء حکم است خللی وارد نمی شود فقط استصحاب عقلائی اثبات نمی شود.
البته این مبتنی بر قبول سیره ارتکازی عقلائی است که محل اختلاف است.
الا اینکه گفته شود این سیره چون موافق احتیاط است ردع آن لزومی ندارد، بخلاف برائت.و لکن شاید این ادعاء ناتمام باشد چون باید مورد به مورد لحاظ کرد و در بعض موارد خلاف احتیاط است. که اگر اینطور باشد لزوم ردع قوت می گیرد.
و کیف کان لایبعد که سیره عملی بر عدم حکم و قانون در بین عقلاء موجود باشد که این نتیجه این سیره خلاف احتیاط است و مشکل سابق را ندارد و البته این سیره به برائت نزدیک می شود. والله العالم
پاسخ
#4
(15-اسفند-1399, 22:50)105767 نوشته: اگر چنین سیره ای باشد که بعید نیست باشد یا از باب استصحاب بنا را بر بقاء می گذارند و یا از باب احتیاط.
اگر از باب استصحاب باشد استصحاب عقلائی اثبات می شود چون این سیره عقلاء در موالی عرفی موجب سرایت آن در احکام شرعیه می شود و لذا اگر مرضی عند الشارع المقدس نباشد ردع آن لازم به نظر میرسد.
شبیه این بیان را استاد سید جواد دام ظله و غیر ایشان در برائت عقلائی دارند.
اگر از باب احتیاط هم باشد در اصل مطلب که لزوم اعتبار بقاء حکم است خللی وارد نمی شود فقط استصحاب عقلائی اثبات نمی شود.
البته این مبتنی بر قبول سیره ارتکازی عقلائی است که محل اختلاف است.
الا اینکه گفته شود این سیره چون موافق احتیاط است ردع آن لزومی ندارد، بخلاف برائت.و لکن شاید این ادعاء ناتمام باشد چون باید مورد به مورد لحاظ کرد و در بعض موارد خلاف احتیاط است. که اگر اینطور باشد لزوم ردع قوت می گیرد.
و کیف کان لایبعد که سیره عملی بر عدم حکم و قانون در بین عقلاء موجود باشد که این نتیجه این سیره خلاف احتیاط است و مشکل سابق را ندارد و البته این سیره به برائت نزدیک می شود. والله العالم
سیره در قوانین و احکام حکام و امراء منظور است.
پاسخ
#5
ایشان با این بیان خواستند شبهات حکمیه ای که از باب احراز مقتضی و شک در رافع است را مجرای استصحاب عقلایی بدانند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 117 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 123 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 220 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 117 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 84 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استظهار مرحوم حاج شیخ از یقین و شک در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 91 27-مرداد-1402, 14:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 141 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت ماهوی اصل محرز و اصل غیر محرز از نگاه شهید صدر مسعود عطار منش 0 196 13-مرداد-1402, 14:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 124 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 171 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان