امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفصیل در جریان استصحاب کلی قسم ثالث
#1
استاد شبیری در جلسه 26 مورخ 22آبان 1400 فرمودند:
حق این است که چنانچه موضوع حکم، صرف الوجود کلی باشد استصحاب کلی قسم ثالث جاری است زیرا با زوال فرد اول و جایگزینی فرد دوم صرف الوجود کماکان باقی بوده و هیچ تغییری نمی کند در نتیجه ارکان استصحاب تمام است ولی چنانچه موضوع حکم، مطلق الوجود کلی باشد با تبدیل و جایگزینی افراد، متبدل می شود و ارکان استصحاب در آن متوفر نخواهد بود
این تفصیل در کلمات مرحوم حاج شیخ در درر نیز مطرح است و گویا آیت الله شبیری دام ظله نیز به این تفصیل تمایل دارند.
پاسخ
#2
نقل قول:تفاوت معقولات ثانيه اصولى با منطقى و فلسفى:

وجه اختلاف معقول ثانى اصولى با معقول ثانى منطقى اين است كه ثانويت معقول دوم اصولى به لحاظ نگاه دوم است نه به لحاظ معقوليت دوم؛
زيرا معقول اول اصولى، همان معناى جزئى حرفى ذهنى است كه با معناى جزئى حرفى خارجى متحد است. و لهذا از ديدگاه منطقى، معقول اول به شمار نمى‌آيد- چون معقول اول منطقى كلى است- لكن از ديدگاه اصولى كه مقصودش از معقول اول، لحاظ اول يا نگاه اول است معقول اول به شمار مى‌آيد. معقول ثانى اصولى بدين معنى، با نوعى از آنچه منطقيان آن را معقول ثانى مى‌شمرند مطابقت دارد، و آن معقولى است كه نظير جزئيت باشد. جزئيت را منطقيان معقول ثانى منطقى مى‌شمرند

لكن نه به معناى آنكه معقول اولى قبل از آن باشد نظير مفهوم كليت كه مسبوق به معقول اولى نظير مفهوم «انسان» است.
جزئيت نظير ظرفيت است كه معقول ثانى اصولى است و ثانويت در هر دو مورد، به معناى ثانويت در لحاظ است نه ثانويت در تعقّل- كه ملاك معقول ثانى منطقى است- چنانكه در مفهوم «كلى» است.
خلاصه آنكه ملاك ثانويت در معقول ثانى اصولى، ثانويت در نگاه و لحاظ است نه ثانويت در تعقل به معناى مسبوقيت به معناى معقول اول چنانكه در معقول ثانى منطقى است.

https://lib.eshia.ir/12159/2/87

 اصول فقه نوين نویسنده : اراکی، محسن جلد : 2  صفحه : 87
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 117 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 123 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 220 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 117 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 84 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استظهار مرحوم حاج شیخ از یقین و شک در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 91 27-مرداد-1402, 14:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 141 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 124 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 171 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 158 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان